انتشار این مقاله


نظرات قبلی را شسته و پاک کنید!

دستمال‌های مرطوب، دیگر فقط برای میکروب‌ها نیستند. استفاده از آن‌ها احتمالا به تفکر انعطاف‌پذیر و تغییر الویت‌های یک فرد گسترش یابد! زوج محققی در مدرسه عالی مدیریت راتمن تورنتو دریافته‌اند که اقدام فیزیکی به پاک کردن دست‌ها پیگیری اهداف را تغییر داده، اهداف الویت‌دار قبلی را کم‌اهمیت‌تر کرده و اهداف‌ بعدی را بیشتر مهم می‌کند. […]

دستمال‌های مرطوب، دیگر فقط برای میکروب‌ها نیستند. استفاده از آن‌ها احتمالا به تفکر انعطاف‌پذیر و تغییر الویت‌های یک فرد گسترش یابد!

زوج محققی در مدرسه عالی مدیریت راتمن تورنتو دریافته‌اند که اقدام فیزیکی به پاک کردن دست‌ها پیگیری اهداف را تغییر داده، اهداف الویت‌دار قبلی را کم‌اهمیت‌تر کرده و اهداف‌ بعدی را بیشتر مهم می‌کند.

۴ آزمایش پژوهشگران هرکدام با جلبِ توجه شرکت‌کنندگان به اهداف ویژه‌ای از طریق بازی با کلمات و یا نظرسنجی‌های کوتاه ، که فرآیند «سرنخ‌دهی» نامیده می‌شود شروع شد. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا استفاده از دستمال مربوط را فقط ارزیابی کرده و یا واقعا اقدام به استفاده بکنند. افرادی که خواسته ‌شده‌ بودند از دستمال استفاده کنند کمتر احتمال داشت تا به اهداف سرنخ‌داده‌شده‌ی قبلی فکر کنند، انتخاب‌های رفتاری مطابق با آن داشته باشند و آن را مهم بپندارند. بیشتر، تمرکز آن‌ها به راحتی به اهداف سرنخ‌داده‌شده‌ی بعدی تغییر یافته بود.

به گفته‌ی Ping Dong، که به همراهی W. S. Lee این مطالعه را هدایت می‌کردند، افرادی که با یک هدف سلامت سرنخ داده شده بودند، برای مثال، استفاده از دستمال مرطوب گرایش بعدی آن‌ها برای رفتار در یک حالت سالم را کاهش می‌داد. بیشتر احتمال داشت آن‌ها یک شمش شکلات را بیشتر از یک شمش گرانولا انتخاب کنند.

کارهای پیشین قبلا نشان‌ داده بودند که پاک‌سازی فیزیکی تاثیر تجربیات روانشناسی قبلی را کاهش می‌دهد، از جمله جُرمی که از یک رفتار غیراخلاقی ناشی می‌شود. پژوهش جاری فرآیند ذهنی مزبور را باز کرد: پاک‌سازی یک روش جداسازی رواشناسانه در بر دارد.  پاک‌کردن آلودگی‌ها به عنوان یک پروکسی فیزیکی برای نظریات تفکیک ذهنی از تجربیات پیشین به کار می‌رود، بنابراین یک «لوح پاک» برای تمرکز بر اهداف جدید فراهم می‌شود.

این تحقیق تاثیرات کوتاه‌مدت به جای بلند مدت پاک‌کننده‌ها بر پیگیری اهداف را آزمایش می‌کرد. در حالی که ممکن است برای اظهار اینکه «افرادی که قصد بر دستیابی به اهداف دارند، به طور قابل توجهی باید عادات بهداشتی خود را تغییر دهند» نا‌بهنگام باشد، یافته‌‌ها اظهار می‌دارند که برای یافتن ترفند‌های عملی برای تغییر مسیر فکری یک فرد از پیگیری‌های قبلی بی‌فایده به یک هدف بهتر و جدیتر، پاک‌کننده‌‌های ضدعفونی‌کننده به کمک می‌آیند.

این مطالعه در Journal of Experimental Psychology: General منتشر شده است.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید