انتشار این مقاله


با تنها جانوری که خون را با روده‌هایش پمپ می‌کند آشنا شوید

این اولین بار است که چنین سیستم پمپاژ خونی در طبیعت یافت می‌شود ولی نمی‌توان مطمئن شد که آخرین مورد هم خواهد بود.

کلاس‌های زیست‌شناسی دبیرستان را به یاد بیاورید؛ سیستم گردش خون مایعات بدن را پمپ می‌کند و کار سیستم گوارشی پمپ کردن غذا از بیرون به محیط داخلی سلول‌هاست اما به نظر می‌آید عنکبوت‌های دریایی که تصویرش را می‌بینید از این قانون تبعیت نمی‌کنند: آن‌ها برای پمپ خون از روده‌هایشان کمک می‌گیرند. محققان این استراتژی فیزیولوژیک را پس از تزریق رنگ به عنکبوت دریایی و تماشای جریان خون آن کشف کردند. این موجودات ساکنین غالب اقیانوس‌های جهان بوده و این نام را هم به دلیل شباهت خود به عنکبوت‌های خشکی گرفته‌اند.


لوله‌های تیره‌تر جزوی از روده هستند. قلبِ در حال تپش عقب‌تر قرار داشته و شفاف‌تر است. همولنف از سینوس خلفی در تنه از طریق روزنه وارد قلب می‌شود؛ یکی از این روزنه‌ها در فیلم با باز و بسته شدنش مشخص است.


دانشمندان خاطرنشان شدند که قلب این جانور بسیار ضعیف می‌تپد اما سیستم گوارشی که به صورت غیرمعمولی در عنکبوت‌های دریایی گسترش یافته و به پاهایشان هم نفوذ کرده است، هنگام برآمدن موج منقبض می‌شود و غذای درون روده را به مانند خون اطراف حفره‌ی بدن (hemocoel) به حرکت درمی‌آورد. این حفره معادل ورید و شریان‌ها در عنکبوت می‌باشد.

آزمایش‌های الحاقی با استفاده از ۱۲ گونه عنکبوت دریایی از قطب جنوب و ایالات متحده تأیید کردند که انقباضات روده، جریان خون و اکسیژن را در این گروه از بندپایانِ marine-dwelling به حرکت درمی‌آورد. گزارش این محققان این هفته در Current Biology منتشر شده است.

لوله‌های تیره‌تر جزوی از روده هستند. قلبِ در حال تپش عقب‌تر قرار داشته و شفاف‌تر است. همولنف از سینوس خلفی در تنه از طریق روزنه وارد قلب می‌شود؛ یکی از این روزنه‌ها در فیلم با باز و بسته شدنش مشخص است.

هنوز معلوم نیست که چرا باید سیستم گوارشی این کار را انجام دهد ولی می‌توان انقباضات روده را برای به حرکت درآوردن خون و غذا نوعی صرفه‌جویی در نظر گرفت. همچنین عنکبوت‌های دریایی نیازی غیرمعمولی به انتقال اکسیژن از اندام‌های حرکتی خود به مرکز بدنشان دارند؛ چون فاقد آبشش هستند و بیشتر اکسیژن مورد نیاز آن‌ها از طریق انتشار از سطح پاهای بلندشان تأمین می‌شود. این اولین بار است که چنین سیستم پمپاژ خونی در طبیعت یافت می‌شود ولی نمی‌توان مطمئن شد که آخرین مورد هم خواهد بود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید