انتشار این مقاله


شباهت تولید صدا در انسان و موتور جت

محققان ارتباط نه چندان باشباهتی را بین طرح‌های جریان هوا در موتورهای جت و اینکه چگونه حنجره‌ی انسان صدا تولید می‌کنند یافته‌اند. اساس تولید صوت به خوبی شناخته شده است؛ سلول‌های عصبیِ مسئول این کار، ماهیچه‌ها را برای نزدیک کردن طناب‌های صوتی به هم تحریک می‌کنند. برهمکنش بین هوا و این طناب‌ها موجب لرزش آن‌ها شده […]

محققان ارتباط نه چندان باشباهتی را بین طرح‌های جریان هوا در موتورهای جت و اینکه چگونه حنجره‌ی انسان صدا تولید می‌کنند یافته‌اند. اساس تولید صوت به خوبی شناخته شده است؛ سلول‌های عصبیِ مسئول این کار، ماهیچه‌ها را برای نزدیک کردن طناب‌های صوتی به هم تحریک می‌کنند. برهمکنش بین هوا و این طناب‌ها موجب لرزش آن‌ها شده و صدا تولید می‌شود.

اگر این تنها مکانیسم درگیر در تولید صوت بود، صدای هر شخصی کاملاً مکانیکی شنیده می‌شد. اما اختصاصاتی درباره‌ی این که چگونه جریان هوا بر تولید  و کیفیت صوت تأثیر می‌گذارد، صدای هر شخصی را متمایز کرده است.
ورتیک‌ها، مناطقی که حرکت دورانی در آن‌ها رخ می‌دهد و شبیه حلقه‌های دود هستند در نهایت به حرکت‌ها توربولنت می‌انجامد؛ این پروسه‌ی تولید صدا در موتور جت است. محققان به این فکر افتادند که آیا ورتیک‌ها صدای اضافی در حنجره تولید می‌کنند؟

vortices-virtualdr.ir

این طور به نظر می‌آید که ورتیک‌های حنجره صدا را با برهمکنش ساختارهای بالای طناب‌های صوتی شکل می‌دهند. این ورتیک‌ها در مدل‌های مکانیکی و ریاضی مطرح شده بودند ولی تاکنون کسی آن‌ها را در نمونه‌های جانوری تصور نکرده بود.

حنجره‌ی canine بسیار شبیه حنجره‌ی انسان است. دستیابی به کارکرد کامل این مدل می‌تواند به درمان ناهنجاری‌های صوتی در افراد کمک شایانی کند. فعلاً زمانی که برای درمان ناهنجاری‌های صوتی جراحی مورد نیاز می‌شود، به صورت ابتدائی روی طناب‌های صوتی انجام می‌شود. در واقع دانستن این که منبع‌های دیگری هم برای تولید صدا در انسان وجود دارند شاید راهی کاملاً تازه برای درمان ناهنجاری‌ها بگشاید.

طناب‌های صوتی
طناب‌های صوتی
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید