انتشار این مقاله


روشی احتمالی برای درمان میگرن در آینده: تغییر دما‌ی کنترل‌شده در داخل گوش

 تحقیق جدیدی از دانشگاه کِنت نشان داده‌است اعمال جریان‌های متناوب هوای گرم و سرد به داخل لوله‌ی شنوایی می‌تواند به تسکین درد بیماران میگرنی کمک کند. داوطلبان این تحقیق که همگی سابقه‌ی میگرن داشتند، به‌دنبال استفاده از تکنیکی به نام تحریک دهلیزی وابسته به گرما (CVS) کاهش چشمگیری را در دفعاتی که دچار میگرن می‌شدند […]

 تحقیق جدیدی از دانشگاه کِنت نشان داده‌است اعمال جریان‌های متناوب هوای گرم و سرد به داخل لوله‌ی شنوایی می‌تواند به تسکین درد بیماران میگرنی کمک کند.


داوطلبان این تحقیق که همگی سابقه‌ی میگرن داشتند، به‌دنبال استفاده از تکنیکی به نام تحریک دهلیزی وابسته به گرما (CVS) کاهش چشمگیری را در دفعاتی که دچار میگرن می‌شدند مشاهده کردند. CVS ارگان‌های تعادلی را که احتمال می‌رود عملکرد ناحیه‌ای از مغز به‌نام ساقه‌ی مغز (Brainstem)، که با شروع سردرد‌های میگرنی در ارتباط است، را تغییر می‌دهند.

دکتر دیوید ویلکینسون از بخش روان‌شناسی دانشگاه، به اجرای آزمون‌‌های تصادفی، دو سو کور و مقایسه با اثرات قلابی کمک کردند.

این مطالعه در آمریکا و انگلستان و با ۸۱ داوطلبی که بین ۴ تا ۱۴ بار در ماه حملات میگرنی را تجربه کرده بودند، اجرا شد‌‌. هر یک از داوطلب‌ها هر‌روز به مدت ۲۰ دقیقه و برای ۳ ماه، تکنیک CVS را اجرا کردند. جریان‌های دمایی گفته شده، توسط قطعات گوشی آلومینیومی که در داخل هدفون‌های دارای پَد جاگذاری شده و با وسیله‌ای کوچک و دستی قابل‌کنترل بودند، به گوش اعمال می‌شدند. نتایج نشان دادند با اجرای این شیوه‌ی درمانی، علاوه‌بر کاهش تعداد روزهایی در ماه که فرد به میگرن مبتلا می‌شود (کاهش ۳/۶ روز گروه آزمایش در مقایسه با ۰/۹ روز گروه مقایسه‌ای و قلابی)، شدت سردرد و میزان نیاز به داروهای مسکن و بی‌فایده‌ی درمان میگرن نیز به طرز چشمگیری کم‌تر می‌شوند. به گفته‌ی دکتر ویلکینسون، نتایج نشان دادند که شیوه‌ی تحریک دهلیزی بر نیاز موجود به شیوه‌های پیشگیری جدید برای میگرن دوره‌ای صحه می‌گذارد. این نتایج در جلسه‌ی سالانه سردرد در آمریکا در ماه ژوئن، منتشر شدند.

پروفسور پیتر گادسبی، رئیس کمیته‌ی دانش، در این جلسه گفت:

بسیاری از بیماران درمان‌هایی غیر‌دارویی می‌خواهند؛ درمانی این‌چنینی، این نیاز را برآورده خواهد کرد.

تابستان امسال، با همکاری دانشگاه کنت و شرکت لوازم پزشکی Scion Neurostim (که در این تحقیق دستگاه اعمال‌کننده جریان‌های هوا را تولید کرده بود و در ادامه نیز از مطالعه حمایت خواهد کرد) و کمک پزشکان و متخصصان مراکز سردرد در آمریکا و انگلستان، تحقیق گسترده‌تری آغاز خواهد شد.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید