انتشار این مقاله


شاید این مشکلات تیروئیدی است که وضعیت بیماران دیالیزی را بدتر می‌کند

مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که عملکرد ضعیف تیروئید شاید سلامت و کیفیت زندگی بیماران کلیوی دیالیزی را کاهش دهد.

مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که عملکرد ضعیف تیروئید شاید سلامت و کیفیت زندگی بیماران کلیوی دیالیزی را کاهش دهد. این مطالعه ۱۳ جولای در Clinical Journal of the American Society of Nephrology به صورت آنلاین منتشر شده است.

کم‌کاری تیروئید، عارضه‌ای که در آن غدد تیروئید هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کنند، بین بیماران دیالیزی شایع می‌باشد ولی این که چگونه آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد هنوز مشخص نشده است.

دیالیز درمانی برای نارسایی کلیوی است که در آن بیماران برای تصفیه کردن خونشان از مواد زائد، نمک‌ها و مایع اضافی به دستگاه دیالیز نیازمندند.

این مطالعه روی ۴۵۰ بیمار دیالیزی انجام شده که هر ۶ ماه یک بار پرسشنامه‌ی مربوطه را تکمیل می‌کردند و عملکرد تیروئیدشان نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. عملکرد ضعیف تیروئید با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ارتباط دارد که شامل انرژی پائین، افزایش خستگی، کاهش عملکرد بدنی و درد بیشتر است.

با وجود مشاهده‌ی شیوع اختلال در عملکرد تیروئید بین بیماران دیالیزی، از تحقیقات آینده انتظار می‌رود مکانیسم‌های اساسی دخیل را در این باره و این که چگونه جایگزین کردن هورمون تیروئید می‌تواند کیفیت زندگی این جمعیت بیمار را بهبود بخشد، مورد مطالعه قرار دهند.

علاوه بر این، به عنوان اولین تحقیق بین بیماران دیالیزی که ارتباط بین مشکلات تیروئید و سطوح پائین عملکرد بدنی (پیش‌بینی‌کننده‌ی قوی مرگ) را مستند کرده است، مطالعات آینده باید این موضوع را بررسی کنند که آیا تصحیح وضعیت تیروئید می‌تواند عملکرد بدنی در این بیماران بهبود بخشد یا نه.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید