انتشار این مقاله


افزایش تیزبینی با خیره شدن به تصاویر دارای خطای دید

خیره شدن منظم به تصاویر دارای خطای دید، توانایی افراد را در خواندن متن‌هایی با اندازه کوچک، افزایش می‌دهد.

خطا‌های دید تنها باعث سرد درد و تاری دیدتان نمی‌شود. محققان دانشگاه گلاسکو و دانشگاه یورک در بریتانیا تحقیقاتی را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد، خیره شدن منظم به تصاویر دارای خطای دید،  توانایی افراد را در خواندن متن‌هایی با اندازه کوچک، افزایش می‌دهد. این مطالعه در ژورنال Psychological Science منتشر شده است.
یکی از نویسندگان این پروژه، مارتین لاگس از دانشگاه گلاسگو می‌گوید:

ما یافته‌ایم که دقت بینایی یا توانایی دیدن دقیق جزئیات، می‌تواند با یک توهم شناخته شده به عنوان گسترش حرکت پس از اثر (expanding motion aftereffect) افزایش یابد. در حالی که تحت طلسم آن، بینندگان می‌توانند حروفی را بخوانند که برای آن‌ها به اندازه کافی کوچک است.

محققان برای بررسی اثر خطای دید، دقت بینایی ۷۴ شرکت‌کننده را با استفاده از یک نمودار logMAR مورد آزمایش قرار دادند. logMAR وسیله‌ای در اتاق اوپتیک است که در آن هر حرف در هر ردیف کوچکتر می‌شود. سپس به آن‌ها یک نوع تصویر خطای دید از یک مارپیچ نشان داده شد که به مدت ۳۰ ثانیه در جهت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت در حال چرخش بود و مدت کوتاهی پس از آن یک تست تیز بینی از آنان گرفته شد. در نتیجه این آزمایش، کسانی که به مارپیچ در حال چرخش در جهت عقربه‌های ساعت (این تصور را می‌دهد که تصاویر به سمت شما حرکت می‌کنند) خیره شده بودند، یک دوره‌ی کوتاه از تیزبینی را تجربه کردند. به این معنا که اندازه های کوچک‌تری از کلمات را توانستند تشخیص دهند. اما کسانی که به گردش خلاف جهت عقربه‌های ساعت خیره شده بودند، تجربه‌ای متفاوت از گروه اول داشتند. با این حال، این اثرات کوتاه مدت بود و قدرت بینایی بسیار سریع به حالت عادی بازگشت.

پس چگونه می‌توان این پدیده عجیب را توضیح داد؟ در نتیجه‌ی این مطالعه، محققان می‌نویسند:

یک توضیح احتمالی این است که گسترش حرکت پس از اثر ، عملکرد عصبی را تغییر نمی‌دهد، اما خواندن یا تشخیص حروف را تسهیل می‌کند.

اگر چه آزمایش ممکن است به نظر کمی سرگرم‌کننده باشد، اما در واقع برخی از حقیقت‌های عمیق را نشان می‌دهد. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که دقت بینایی فقط به شکل فیزیکی و وضعیت چشم بستگی دارد، این مطالعه نشان می‌دهد که تحت تاثیر فرآیندهای ادراکی مغز نیز قرار دارد.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید