انتشار این مقاله


صدای آشنا؛ سینگال‌های رادیویی عجیب، با تنها یازده سال نوری فاصله!

دانشمندان سیگنال‌های اسرارآمیزی از یک ستاره در فاصلۀ ۱۱ سال نوری زمین کشف کرده‌اند.

دانشمندان سیگنال‌های اسرارآمیزی از یک ستاره در فاصلۀ ۱۱ سال نوری از زمین کشف کردهاند. دانشمندان معتقدند این پالس‌های “بسیار عجیب” به‌نظر مختص کوتولۀ قرمز هستند، با این حال، با مشاهده و بررسی ستاره‌های مشابه و نزدیک رفتار مشابهی دیده نشده‌است.

محققان رصدخانۀ Arecibo در پورتوریکو، در تلاش برای شناسایی و بررسی سیاره‌ها و دیگر اجرام در حال چرخش به دور آن‌ها، گروهی از ستارگان کوتولۀ قرمز را مشاهده کردند. در ماه‌های آپریل و می، تیم محققان اطلاعاتی را از Gliese 436، Ross 128 و… ثبت کردند و پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، متوجه موردی غیرعادی شدند؛ Ross 128 سیگنال‌های رادیویی عجیبی را منتشر کرده‌است. ابل مندز (Abel Méndez)، سرپرست آزمایشگاه سازگاری سیاره‌ای دانشگاه پورتوریکو در اظهار نظری در این باره به این نکته اشاره کرده که منشاء سیگنال‌های رادیویی ناشناخته هستند.

در این خصوص، دانشمندان سه فرضیۀ بالقوه را ارائه می‌کنند: انتشاراتی مشابه شرارۀ خورشیدی نوع دوم، انتشارت حاصل از شی‌ای دیگر که صرفاً در میدان دید مشترک با ستاره قرار دارد و یا انتشارات حاصل از ماهواره‌ای مداربالا.

مندز در این خصوص می‌گوید:

هر یک از توضیحات احتمالی، مشکلات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، شراره‌های خورشیدی نوع II در فرکانس‌های بسیار پایین‌تر اتفاق می‌افتند، اما این پراکندگی، نشان از منبعی بسیار فشرده یا میدان الکترونی متراکم (مثل فضای ستاره‌ای) دارد. هم‌چنین، در میدان دید Ross 128، جرم آسمانی خاصی وجود ندارد.

به گزارش مندز، محققان مشاهدۀ دیگری در روز یکشنبه انجام داده‌اند و به بیان مندز، این مشاهدات “موفق” بوده‌اند و نتایج آن‌ها به‌زودی اعلام خواهندشد.

احتمالاً مندز و تیم او برای شناسایی منبع به مشاهدات بیشتری نیاز داشته‌باشند، گرچه مندز امیدوار است که این‌گونه نباشد.

برای مطالعۀ بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید