انتشار این مقاله


گرافیک فوق‌سریع، با نانوآنتن‌های نوری

گروهی از محققان دانشگاه ملی استرالیا نانوآنتنی طراحی کرده‌اند که وعدۀ ارائۀ گرافیک بالا و سریع در کنسول‌های بازی را می‌دهد.

گروهی از محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و دیگر نقاط جهان، یک نانوآنتن – دستگاهی که ۱۰۰ برابر نازک‌تر از موی انسان است – طراحی کرده‌اند که وعدۀ ارائۀ سریع گرافیک بالا در کنسول‌های بازی را می‌دهد. این دستگاه در مقالۀ منتشرشده در ژورنال Science Advances توصیف شده‌است.

پروفسور Dragomir Neshev، نویسندۀ این مقاله می‌گوید:

این اختراع هم‌چنین می‌تواند از رایانه‌های با کارایی بالا برای ایجاد انیمیشن و جلوه‌های ویژه استفاده کند.

یکی از مشکلات بزرگی که گیمرها با آن روبرو هستند، گیم‌پلی کُند است که این دستگاه با سرعت بخشیدن به تبادل داده میان پردازنده‌های چندگانۀ کنسول، بسیار بهبود یافته‌است.

در حال حاضر سرعت انتقال این داده‌ها محدود به سرعت حرکت الکترون‌ها در امتداد سیم‌های مس متصل به پردازنده‌های کنسول‌هاست. این اختراع می‌تواند به اتصال این پردازنده‌ها با سیم‌های نوری کمک کند و باعث می‌شود داده‌ها بین پردازنده‌ها هزاران بار سریع‌تر از سیم‌های فلزی منتقل شوند و این یعنی رندر روان و انجام محاسبات موازی در مقیاس بزرگ مورد نیاز برای تجربۀ خوب بازی.

پروفسور Neshev و همکارانش نخستین بار از نانوآنتن خود برای انتقال و ارسال سیگنال‌های مخابراتی در یک سیم نوری، از طریق هوا و به جهت‌های مختلف استفاده کردند.

پروفسور Neshev می‌گوید:

ما اولین کسانی هستیم که موفق به تولید یک دستگاه نانوآنتن اپتیکال با توانایی مرتب‌سازی و راه‌اندازی سیگنال‌های مخابراتی و با بیت-ریت (Bit Rate/سرعت ذره‌ای) فوق‌سریع می‌شویم.

دانشمندان می‌گویند:

نتایج ما نشان می‌دهند نانوآنتن‌های موج‌بُر، پتانسیل استفاده به‌عنوان دستگاه‌های داخل‌مداری فوق‌متراکم قطبی-چندگانه در کاربردهای مخابراتی با سرعت بالا را دارند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید