انتشار این مقاله


مزیتی که افرادی با حافظه‌ی ضعیف از آن بهره‌مندند!

چرا باید از حافظه‌ی ضعیف خود خوشحال باشید!

چرا باید از حافظه‌ی ضعیف خود خوشحال باشید!

پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که بدترین حافظه را دارند، می‌توانند از یک تجربه‌ چندین بار لذت ببرد؛ در مقابل، افرادی که از حافظه‌ی قوی بهره‌مندند، به سرعت از تجربیات مشابه نظیر یک موزیک، کتاب، مکان و حتی سایر افراد خسته و دل‌زده می‌شوند.

دکتر نوئل نلسون۱، پژوهشگر اول مجموعه اظهار دارد:

افرادی که ظرفیت حافظه‌ی قویتری دارند، معمولا اطلاعات را بهتر و عمیق‌تر کدگذاری می‌کنند. آنان جزئیات را درباره اشیا و وقایع بهتر به خاطر می‌سپارند؛ در نتیجه، احساس می‌کنند که از تجربه‌کردن آن دیگر لذت نمی‌برند؛ می‌توان نتیجه گرفت که افرادی با ظرفیت حافظه‌ی بیشتر از تجربه کردن حوادث زودتر خسته می‌شوند.

برای این پژوهش، توانایی افراد برای به خاطر سپردن رشته‌ای از اعداد و لیست‌های از اشیا استفاده شد. سپس کلیپ‌های موزیک و تصاویری به آنان نشان داده شد تا سرعت خسته شدن و سر رفتن حوصله‌شان اندازه‌گیری شود.
بنا بر نتایج، سرعت خسته شدن و دل‌زده شدنِ افراد با میزان ظرفیت حافظه‌شان ارتباط دارد. افرادی که سریع‌تر خسته می‌شوند، ظرفیت حافظه‌ی بیشتری نسبت به افرادی که دیرتر خسته می‌شوند دارند.


مقالات مرتبط: 


به علاوه، این افراد گمان می‌کنند که حوادث مشخصی را دفعات بیشتری تجربه کرده‌اند چرا که این تجربیات را بهتر به خاطر سپرده‌اند.
گراف زیر نشان می‌دهد که افرادی با حافظه‌ی پایین چگونه از طیف گستره‌تری از کلیپ‌های موزیک لذت می‌برند:

هم‌چنین حوصله‌ی افرادی با حافظه‌ی ضعیف‌تر به میزان کم‌تری سر می‌رود. پژوهشگران عقیده دارند این نتایج ممکن است بتواند در زمینه‌ی پرخوری چاره‌ساز باشد. دکتر نلسون می‌گوید:

از آن جایی که بخش اعظمی از پرخوری جنبه‌ی روانی دارد بنابراین یک راه حل روانی نظیر پروسه‌های حافظه می‌توان به افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، کمک کند. مصرف‌کنندگان ممکن است با یادآوری این‌ که آخرین چه زمان و چه اندازه غذا خورده‌اند، بتوانند پرخوری خود را تحت کنترل درآورند.


پی‌نوشت

۱. Noelle Nelson 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید