انتشار این مقاله


پرده گوش هماهنگ با چشمان حرکت می‌کند

پرده گوش به منظور همسو شدن جهت شنوایی با میدان دید حرکت می‌کند.

به نظر می‌رسد پرده گوش به منظور همسو شدن جهت شنوایی ما با مسیر بینایی، به سمت محل دید چشمان‌مان حرکت می‌کند. علت این پدیده مشخص نیست؛ اما احتمالا این مکانیسم به پاسخ‌دهی به این سوال کمک می‌کند: کدام یک از اشیایی که می‌بینیم، مسئول صداهای شنیده شده هستند؟

Jennifer Groh و تیمش از دانشگاه Duke در کارولینای شمالی، با تعبیه میکروفون در گوش افراد، تغییرات پرده گوش را به هنگام تغییر تمرکز بینایی چشمان از نقطه‌ای به نقطه دیگر -حرکتی که به آن saccade گفته می‌شود- بررسی کردند. چشمان ما به صورت ناخودآگاه چندین حرکت saccade در ثانیه برای تطابق با محیط انجام می‌دهند.

تیم تحقیقات تغییرات فشار مجرای گوش ۱۶ نفر را مورد بررسی قرار دادند. این تغییرات احتمالا از کشش وارده بر پرده گوش از سوی عضلات گوش میانی، ناشی می‌شوند. مشخص شد که به عنوان مثال وقتی ما به سمت چپ نگاه می‌کنیم، پرده گوش چپ‌مان به سمت داخل گوش کشیده شده و پرده گوش راست به سمت خارج هل داده می‌شود. سپس هر دو با هم چندین دفعه به سمت داخل و خارج تاب می‌خورند. این تغییرات در گوش تقریبا ۱۰ میلی‌ثانیه قبل از شروع حرکت چشمان شروع شده و به مدت چندین ده میلی‌ثانیه پس از توقف حرکت چشمان، ادامه پیدا می‌کنند.

درک بهتر

به گفته Jennifer Groh، احتمالا قبل از این که حرکت واقعی چشم صورت بگیرد، مغز سیگنالی با این مفهوم به گوش می‌فرستد: من فرمان ۱۲ درجه چرخش به راست را برای چشمان صادر کرده‌ام. حرکات پرده گوش که به دنبال تغییر تمرکز ما صورت می‌گیرد، شاید گوش‌ها را برای شنیدن صداهایی از یک جهت خاص آماده می‌کند. بر اساس بیانات Dave Bulkin از دانشگاه کورنل در ایتاکا، نیویورک، تاثیر موقعیت چشمان بر روی گوش‌ها قبلا مورد بررسی قرار نگرفته بود. چگونگی تاثیر حرکت پرده گوش بر روی شنوایی نامشخص است. یکی از نظریات مطرح در ارتباط با چرایی حرکت چشمان و گوش‌ها به این شیوه آن است که این مکانیسم به درک مغز از دیده‌ها و شنیده‌ها کمک می‌کند.

این کشف احتمالا بتواند ایده تجهیزات توانبخشی شنوایی بهتری را در آینده مطرح کند؛ چرا که تجهیزات فعلی، همه صداها را به میزان برابر و بدون توجه به جهت آن‌ها تقویت می‌کنند. مغز فردی با شنوایی عادی می‌تواند بر روی صدای فردی که در رستوران با او صحبت می‌کند، با بی توجهی به صدای میز کناری، متمرکز شود. دکتر Groh بیان می‌کند:

 مکانیسم جدیدی برای تجهیزات توانبخشی شنوایی می‌توان تصور کرد که طی آن سیگنال‌های حرکت چشمان  دریافت شده و  صداهای موقعیت جدید تقویت می‌گردد.

 

نمایش دیدگاه ها (1)
  1. Avatar فاطمه امینی گفت:

    سلام.بسیار خوشحال شدم که درباره گوش هم مطالب جدیدی کشف شده .دررابطه با پرده گوش سوالی داشتم آیا می شود پرده گوش مصنوعی که چسبندگی پیداکرده روتعویض کرد .راسش من بااین همه صدای داخل گوش از دنیا بیزار شدم . نه خواب خوبی دارم ونه میتونم عادی زندگی کنم .سمعک جدید هم کمک نکرد .دیدم که پرده ابریشمی ساخته شده شده شما هم این مطالب روگفتین من از۱۵ سالگی دارم زجر می کشم بااین حال زنده ام همین .ولی راهنمایی کنید بتونم آروم زندگی کنم .ازصداهای داخل گوشم.بدن درد وتب همیشگی براتون بگم یا ازنشنیدن. فقط ۲۵درصد از گوش چپم باقی مانده‌.ریاست بانک روبه علت گوشم گذاشتم کنار .الان ۶ ساله آموزشگاه خصوصی زدم ولی هیچی آروم نمیکنه .اصلا از فکر ازدواج اومدم بیرون .چون فکر میکنم ازدواج آرامشم رو بیشتر به هم می ریزه. کمکم کنین لطفا …نمیتونم بخوابم .همش اشکهای مداوم می ریزم بیشتر اوقات حالت تهوع دارم و..‌ ولی سعی میکنم تا نفس دارم خوبی کنم چون نمیدونم چقدر دیگه زنده ام

دیدگاهتان را بنویسید