انتشار این مقاله


دانشمندان سوئیچ عصبی مغز برای نر غالب شدن را کشف کردند

مدار عصبی مغز برای بروز رفتار سلطه جویانه

دانشمندان ادعا میکنند که توانسته اند ریشه بیولوژیکی رفتار سلطه جویانه نرهای غالب را بیابند. نر غالب یا آلفا بی پروا و قدرتمند است و میخواهد اراده اش را بر هرکسی که به قلمرواش وارد می‌شود اعمال کند.

تحقیق جدید مداری را در مغز شناسایی کرده است که وقتی در موش‌ها فعال می‌شود، موش‌های ترسو و بزدل را به نرهای غالب و جسوری تبدیل میکند که تقریبا در همه رویارویی های خصمانه با هم نوعانشان پیروز می‌شوند.

پروفسور “هایلان هو” نوروساینتیست دانشگاه هانگژو چین که سرپرستی کار را بر عهده داشت می‌گوید:

ما این منطقه از مغز را تحریک می‌کنیم ومیتوانیم موش های با طبقه اجتماعی پایین را دستکاری کنیم تا طبقه اجتماعی بالاتری کسب کنند.

این منطقه از مغز (dorsal medial prefrontal cortex) قبلا هم شناخته شده بود که هنگام تعاملات اجتماعی و بروز رفتار برتری جویانه یا محافظه کارانه فعال می شود. ولی تصاویر مغزی به تنهایی نتوانستند مشخص کنند که آیا این مدار در نهایت چگونگی رفتار جانداران را کنترل میکند یا نه.یافته های اخیر با نشان دادن اینکه وقتی این مدار بطور مصنوعی روشن می‌شود، موش های رده پایین بلافاصله جسور می‌شوند؛ پاسخ این سوال را می‌دهد.

موش ها عموما خودشان را در سلسسله مراتب اجتماعی پایداری سازمان دهی میکنند که تعارض بین خودشان را به حداقل می‌رساند.دانشمندان موش های با رده متفاوت را مقابل هم قرار دادند تا سلطه جویی آنها را ارزیابی کنند. آنها مشاهده کردند که موش های رده پایین مقاومت اندکی از خود نشان می دهند، اما وقتی مدار آلفا را در آن ها فعال کردند آن ها در نود درصد رویارویی‌ها پیروز شدند.جالب اینجاست این تجربه برنده شدن در این موش‌ها تاثیر گذاشت و آنها حتی بدون فعال شدن مصنوعی مدار آلفا قاطعیت بیشتری نشان می‌دادند. .(اثر برنده شدن) و برخی موش ها بعد از آزمایش نیز موقعیت خود را حفظ کردند و به موقعیت قبلی خود نزول نکردند.

مشابه همین مدار در مغز انسان نیز وجود دارد و با اینکه سلسله مراتب اجتماعی ما به پایداری موش‌ها نیست مکانیسم مشابه ممکن است روی انسان نیز جواب دهد.این یافته ها می‌توانند در درک شرایط روانی مختف مانند مواردی که  مردم رفتار سلطه جویانه بیش از حد نشان می دهند یا انگیزه کافی برای رقابت‌های اجتماعی ندارند کاربرد داشته باشند.

پروفسور هایلان هو میگوید:

اگر این “اثر برنده شدن” که درموش‌ها مشاهده‌شد را در مورد انسان‌ها به کار بگیریم، نتیجه می‌گیریم که تجربۀ موفقیت در یک حوزه از زندگی می‌تواند موجب افزایش اعتماد‌ب‌نفس در حوزه‌های دیگر زندگی شود. مثلاً تصور کنید یک ورزشکار قبل از یک مسابقه‌ی مهم، در یک بازی رایانه‌ای پیروز شود تا اعتماد‌به‌نفسش در بازی اصلی بالا رود!

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید