انتشار این مقاله


روز جهانی هپاتیت

هپاتیت بیماری ویروسی کبدی می‌باشد که می‌تواند افراد زیادی را آلوده بسازد. روز جهانی هپاتیت برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی این بیماری می‌باشد.

هفتم مرداد ماه (۲۸ ژوئیه) به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است. بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۹۵٪ افراد مبتلا به هپاتیت از ابتلای خود اطلاع ندارند؛[۱] به گزارش همین سازمان، در بهترین حالت تنها ۱ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا، از آلودگی خود به ویروس این بیماری آگاهی دارند. اگر شما در خطر ابتلا قرار دارید، آزمایش‌های تشخیصی لازم را انجام داده و به موقع درمان شوید.


هپاتیت بیماری التهابی کبد است که به طور معمول توسط عفونت ویروسی ایجاد می‌شود؛ اما عوامل دیگری نیز می‌توانند موجب این بیماری بشوند. هپاتیت‌ خودایمنی و هپاتیتی که به عنوان نتیجه‌ی ثانویه‌ی داروها، درمان، سموم و الکل ایجاد می‌شوند انواع دیگر هپاتیت می‌باشند.

انواع هپاتیت ویروسی

عفونت‌های ویروسی کبد که به عنوان «هپاتیت» طبقه‌بندی می‌شوند ۵ نوع A، B، C، D، E می‌باشند. هر نوع هپاتیت عامل ویروسی متفاوتی دارد. هپاتیت A همیشه بیماری حاد و کوتاه‌مدت می‌باشد؛ در حالی که انواع هپاتیت B، C و D بیشتر احتمال دارد مزمن و ادامه‌دار باشند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۵، ۳۲۵ میلیون نفر در جهان با عفونت هپاتیتی مزمن زندگی می‌کردند؛ همچنین در این سال، ۱.۳۴ میلیون نفر به خاطر بیماری هپاتیت فوت شدند؛ این درحالی است که ۹۵٪ افرادی که به هپاتیت C مبتلا هستند (یکی از انواع مزمن هپاتیت) می‌توانند در دوره‌ی ۲-۳ ماهه کاملاً درمان شوند.[۲]

ایران جزو کشورهایی با شیوع متوسط هپاتیت B شناخته می‌شود (با شیوع ۱.۷٪ یا کمتر در میان جمعیت کلی)[۳] در مورد شیوع هپاتیت C (با شیوع ۱٪ در میان جمعیت کلی) ایران جزو کشورهایی با شیوع کم شناخته شده است.[۴]

راه‌های انتقال هپاتیت

هپاتیت A با HAV (ویروس هپاتیت A) ایجاد می‌شود. این نوع هپاتیت معمولاً با آب یا غذای آلوده به مدفوع فرد مبتلا به هپاتیت A منتقل می‌شود.

هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلود به ویروس، نظیر خون، ترشحات واژن یا منی منتقل می‌شود. مصرف داروهای تزریقی، داشتن رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده، یا استفاده مشترک از تیغ‌ تراش با فرد آلوده ریسک ابتلا به هپاتیت B را افزایش می‌دهد.

هپاتیت C که عامل آن HCV (ویروس هپاتیت C)  می‌باشد با تماس مستقیم با مایعات آلوده‌ی بدن، معمولاً از طریق استفاده‌ی داروهای تزریقی و تماس جنسی منتقل می‌شود.

هپاتیت D که هپاتیت دلتا نیز نامیده می‌شود، یک بیماری جدی کبدی است که توسط ویروس این هپاتیت (HDV) ایجاد شده و از طریق تماس مستقیم با خون آلوده انتقال می‌یابد. هپاتیت D نوع کمیابی از هپاتیت می‌باشد که فقط به همراه هپاتیت B اتفاق می‌افتد. ویروس این نوع هپاتیت بدون وجود هپاتیت B نمی‌تواند تکثیر شود.

هپاتیت E بیماری منتقل شونده با آب از طریق HEV می‌باشد که عمدتاً در نواحی با سیستم تخلیه‌ی فاضلاب ضعیف، در نتیجه‌ی مصرف آب‌های آلوده به مواد دفعی، ایجاد می‌شود.

هپاتیت الکلی با مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود که در گذر زمان می‌تواند به آسیب‌های دیگر نظیر از کار افتادگی کبد و سیروز کبدی منجر شود.

علایم هپاتیت‌های مزمن دیرهنگام بروز می‌کنند، درحالی که در انواع حاد هپاتیت علایم زود ظاهر می‌شوند.[۵]

می‌توانید علایم و نشانه‌های انواع هپاتیت را از مقالات دیتابیس سایت مطالعه کنید.


References:

۱. Posters from Official Twitter account of the World Health Organization[link]

۲. Website of World Health Organization[link]

۳. PubMedCentral: Prevalence of chronic hepatitis B infection in Iran: a review article[link]

۴. PubMedCentral: Epidemiology of hepatitis C virus in Iran[link]

۵. healthline: Hepatitis[link]

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید