انتشار این مقاله


کشف سوخت هسته‌ای ذوب‌شدۀ احتمالی رآکتور فوکوشیما

تعیین محل بقایای سوخت‌های هسته‌ای، بخش مهمی از فرآیند انهدام نیروگاه پس از فاجعۀ ۱۱ مارس ۲۰۱۱ است که انتظار می‌رود دهه‌ها به طول انجامد.

براساس اظهارات متصدی نیروگاه در پایان بازرسی سه‌روزه، انتظار می‌رود سنگ‌های گدازه‌ای یافت‌شده (توسط ربات زیرآبی) در داخل راکتور آسیب‌دیده فوکوشیمای ژاپن، سوخت هسته‌ای ذوب‌شده هستند.

شرکت نیروی برق توکیو (TEPCO) اذعان دارد که مقدار زیادی از توده‌ها و رسوبات برای اولین بار توسط ربات در کف مجرای دخایر اولیه در زیر هستۀ راکتور شماره ۳ فوکوشیما (Fukushima) کشف شده‌است.

یک سخنگوی TEPCO می‌گوید:

احتمالاً اشیاء جامدشده، مخلوطی از فلز ذوب‌شده و سوختی هستند که از مجرا نشت کرده‌است.

وی افزود که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای آنالیز بیشتر تصاویر است. تحقیقات سه روزه با استفاده از ربات زیرآبی کوچک، که به اندازۀ یک قرص نان است، روز شنبه [شنبۀ گذشته] به پایان رسیده‌است.

TEPCO می‌گوید که این تصاویر اولین موارد “احتمالا” مشاهده‌شده از سوخت ذوب‌شده از فاجعۀ سال ۲۰۱۱ هستند؛ فاجعه‌ای که در در پی زمین‌لرزۀ اقیانوسی عظیم و موج بزرگی که ساحل شمال‌شرقی ژاپن را درنوردید، موجب کشته شدن بیش از ۱۸،۵۰۰ نفر و سقوط سه راکتور شد تا لقب بدترین حادثه، پس از حادثۀ سال ۱۹۸۶ چرنوبیل را ازآن خود کند.

قسمتی از دیوازۀ پایۀ رآکتور شمارۀ ۳ نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما| ©New York Daily News

تعیین محل بقایای سوخت، بخش مهمی از فرآیند انهدام نیروگاه است که انتظار می‌رود دهه‌ها به طول انجامد.

در ماه فوریه، TEPCO رباتی دیگر را به یکی از سه راکتور آسیب‌دیده‌ای که در آن‌ها، سطح تشعشعات به بالاترین سطح رسیده، فرستاد. اما در رآکتور شمارۀ ۲، به دلیل دشواری حرکت ربات و ناتوانی در رسیدن به مقصد در زیر مخزن فشار – که به‌نظر می‌رسد از طریق آن، سوخت هسته‌ای، ذوب شده‌است، ماموریت ناتمام رها شد.

دولت ژاپن در ماه دسامبر اعلام کرد که انتظار می‌رود در مجموع هزینه‌های پیش‌بینی‌شده، از جمله جبران خسارت، انهدام و دفع زباله برآوردی نزدیک به ۲۱.۵ تريليون ين (۱۹۲.۵ ميليارد دلار) داشته و در فرآيندی که احتمالاً حداقل چهار دهه به طول خواهدانجامید، صورت بگیرند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید