انتشار این مقاله


داروی آسم ممکن است به برگشت حس بویایی بیماران کلیوی کمک کند

داروهای آسم ممکن است به بیماران کلیوی کمک کنند تا حس بویاییشان تقویت شود.

داروهای آسم ممکن است به بیماران کلیوی کمک کنند تا حس بویاییشان تقویت شود. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه مشکلات زیادی دارند که می‌تواند منجر به سوء تغذیه و سایر مسائل مربوط به سلامت شود.
محققان می‌گویند یک مشکل رایج در میان این بیماران، از بین رفتن حس بویایی است؛ اما یک مطالعه جدید نشان داد که استفاده از نوعی داروهای استنشاقی ممکن است حس بویایی بیماران نارسایی کلیه را بهبود بخشد. دکتر Nigwekar، در نشريه‌ي انجمن جامعه شناسي نفرولوژي آمريكا گفت:

هدف نهايي ما مداخله‌اي است كه مي‌تواند از كاهش حس بویایی بیمار جلوگیری کند و بنابراين وضعيت تغذيه بيماران كليوي را بهبود بخشد.

این مطالعه شامل ۳۶ بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، ۱۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی کلیه و ۲۵ بیمار با عملکرد طبیعی کلیه بود. میانگین نمرات آزمون‌های تشخیص بو در حدود ۷۶ درصد در میان بیماران مبتلا به بیماری کلیوی، ۶۷ درصد در افراد مبتلا به نارسایی کلیه و ۸۴ درصد در افراد دارای عملکرد طبیعی کلیه است. Teodor Paunescu، یکی از همکاران مطالعه، گفت:

ما متوجه شدیم که بیشتر بیماران مبتلا به بیماری کلیوی متوجه کاهش حساسیت بوی خود نمی شوند و نقص بویایی در میان این بیماران رایج است و شدت این نقص با شدت بیماری کلیوی‌شان رابطه ی مستقیم دارد.

محققان هم‌چنین ارتباط بین کاهش حس بویایی و کمبود تغذیه در بیماران کلیوی پیدا کردند. این مطالعه نشان داد که استفاده از داروی آسم شش هفته ای که تئوفیلین اینترنال (Teolair) نامیده می‌شود، توانایی بهبود حس بویایی پنج نفر از هفت بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی را دارد.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید