انتشار این مقاله


اگر با خود حرف می‌زنید، دیوانه نیستید!

اگر عادت دارید با خود سخن بگویید، بدانید که نه تنها دیوانه نیستید بلکه مغز شما کاملا سالم و بی‌عیب است.

همه‌ی افراد در طول روز دچار استرس‌های گوناگونی می‌شوند.خوشبختانه بسیاری از افراد برای کاهش استرس خود با دوستان خود هم‌کلام می‌شوند اما در بعضی مواقع، تنها فردی که می‌توانید با او حرف بزنید، خودتان هستید.

طبق مطالعه‌ی منتشر شده‌ی اخیر در مقاله‌ای۱ گفته شده است که حرف زدن با خود در نقش سوم شخص  البته به صورت آرام و در ذهن خود باید انجام گیرد.) نقش بسیار مؤثرتری در تنظیم احساسات آدمی نسبت به حرف زدن با اول شخص دارد. آرام و در ذهن سخن گفتن با خود موجب جلوگیری از قضاوت مردم درباره‌ی دیوانه بودن شما می‌شود! این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که گفتن چند سخن برانگیزاننده و انرژی‌دهنده به خود مانند: ”تو می‌تونی اینکارو انجام بدی” می‌تواند از استرس شما کاسته و به شما اعتماد به‌نفس بدهد.جیسون موزر۲ می‌گوید:

بسیاری از افراد در ذهنشان با خود سخن می‌گویند. او همینطور معتقد است که انسان‌ها تمامی تصمیمات زندگی خود را تحت تاثیر همین رفتار حرف زدن با خود، گرفته و بهتر است این رفتار با استفاده از به کار بردن لفظ ”شما” به جای استفاده از لفظ ”من ” باشد زیرا تاثیر مخاطب قرار دادن خود در نقش سوم شخص بسیار بیشتر است.

موزر و همکارانش برای بررسی تاثیر مثبت این رفتار دو آزمایش گوناگون انجام دادند. در آزمایش اول، به ۳۷ داوطلب عکس‌های برانگیزاننده‌ی احساس خوب و همین طور عکس‌های آزاردهنده نشان دادند و از آن‌ها خواستند تا نظرات خود را با خود در نقش اول شخص و سوم شخص در ذهنشان به اشتراک گذاشته و روی آن بحث کنند. در همین حین موزر و همکارانش مشغول گرفتن اسکن مغزی (EEG۳) از این داوطلبان شدند.

با توجه به نتایج بدست آمده، هنگامی که فرد با خود در نقش سوم شخص درباره‌ی تصویر آزاردهنده، مانند تصویر به دست داشتن اسلحه در دست یک انسان، فعالیت مغز در بعضی نواحی مربوط به احساسات از جمله آمیگدال و سیستم لیمبیک کاهش یافته و مراحل تسکین‌دهی به سرعت آغاز می‌شود. این نتایج همچنین به آسان بودن مخاطب قرار دادن خود در نقش سوم شخص در مقایسه با اول شخص اشاره کرده است.
در آزمایش دوم، از داوطلبان خواسته شد که درباره‌ی تصاویر فکر کرده و آن را با تجربیات گذشته‌ی خود مقایسه کنند و سپس در نقش اول شخص و سوم شخص، به آن‌ها در سکوت واکنش نشان دهند. در این حین موزر و همکارانش نوع دیگری از اسکن مغزی (fMRI) را گرفتند.
با مقایسه‌ی نتایج دو آزمایش، به این نتیجه رسیدند که هردو آزمایش تاثیر مثبت و بهتر استفاده از لفظ سوم شخص را در روند تسکین استرس فرد نشان می‌دهد. موزر و همکارانش متوجه شدند که هرگاه فرد با خود در نقش سوم شخص سخن می‌گوید، درواقع یک دید روان‌شناسی نسبت به افکار و کار‌های خود پیدا می‌کند یا می‌توان گفت کمی از خود فاصله می‌گیرد و از دور به تصمیمات خود نگاه می‌کند که این تأثیر به‌سزایی در تصمیم گیری درست دارد.

در مرحله‌ی بعد موزر و همکارانش سعی در مقایسه‌ی این رفتار با کارهای دیگر موثر در کاهش استرس مانند: یوگا، داشتن دید مثبت و… داشتند که در نهایت متوجه شدند که رفتار سخن گفتن با خود برخلاف دیگر راه‌ها نیاز به مهارت خاصی ندارد و هر فردی می‌تواند آن را به صورت ذاتی انجام دهد.
سخن گفتن با خود در دید مردم اغلب یک کار غیرعادی به نظر می‌رسد درحالی که محققان آن را جزو عملکرد یک مغز سالم و نرمال دانسته و حتی معتقدند که استفاده از این رفتار انسان را باهوش‌تر می‌کند. طبق یک مطالعه، مشخص شد که استفاده از این رفتار در پیدا کردن اشیای گمشده کمک به‌سزایی می‌کند.
برخلاف نتایج بدست آمده، مردم به این رفتار بهای اندکی می‌دهند درحالی که محققان معتقدند که این رفتار باید اولین راه‌حل در تسکین استرس انسان‌ها باشد. موزر امیدوار است که با انتشار این نتایج مردم را آگاه کرده و به آن‌ها نشان دهد که می‌توانند با استفاده از قدرت‌های درونی خود مانند رفتار سخن گفتن با خود، بسیاری از مشکلات خود را به آسانی حل کنند.


پی‌نوشت:

۱. July issue of Scientific Reports

۲. Jason Moser

۳. electroencephalography

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید