انتشار این مقاله


اتوپلاستی یا عمل زیبایی گوش چیست و چگونه انجام می شود؟

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش، برای اصلاح برخی از بدفرمی های گوش انجام می شود.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش؛ جراحی است که برای تغییر شکل، حالت یا اندازه گوش انجام می شود. یکی از اهداف اصلی انجام اتوپلاستی؛ فاصله بیش از اندازه گوش ها از سر است. هم چنین این عمل زیبایی، برای رفع بد شکلی هایی که بر اثر آسیب بوجود آمده اند یا حاصل از اختلالات زمان تولد هستند نیز کاربرد دارد.

اتوپلاستی پس از رسیدن اندازه گوش ها به حد نهایی خود؛ پس از سن پنج سالگی انجام خواهد شد. البته در برخی موارد این عمل حتی در ۳ سالگی نیز قابل انجام است.

اگر کودک با گوش های برجسته یا بد شکلی های خاص گوش به دنیا آمده باشد؛ بستن آتل نیز می تواند راهکار موفقیت آمیزی بلافاصله بعد از تولد باشد.

اتوپلاستی برای چه انجام می شود؟

انجام اتوپلاستی ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • فاصله زیاد گوش ها از سر
  • بزرگ بودن گوش ها به نسبت اندازه سر
  • ناراضی بودن از عمل های گوش قبلی

اتوپلاستی معمولا برای بوجود آوردن تقارن بر روی هر دو گوش انجام می شود. هم چنین این عمل پس از رشد گوش ها به اندازه نهایی خود –یعنی سن ۵ سالگی- انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است در اتوپلاستی هیچگاه موقعیت گوش و توانایی شنیدن تغییر نمی کند.

اتوپلاستی
اتوپلاستی(قبل و بعد از عمل)

خطرات

اتوپلاستی می تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • اسکار های پوستی: با اینکه اسکار ها ظاهری برجسته دارند؛ اما اغلب در پشت یا بین چین و چروک های گوش مخفی خواهند شد.
  • عدم تقارن در گوش ها: این مشکل ممکن است در نتیجه تغییراتی در مراحل بهبودی اتفاق بیفتد. اگرچه عمل های جراحی می توانند این عدم تقارن را نیز بهبود ببخشند.
  • مشکلات حاصل از بخیه: جراح از بخیه برای ثابت نگه داشتن شکل جدید گوش استفاده می کند. با این حال کشیدن بخیه پس از مدتی می تواند باعث التهاب در پوست اطراف شود و ممکن است نیاز به جراحی دیگری را بوجود آورد.
  • جذب بیش از حد: اتوپلاستی می تواند باعث تشکیل چین های غیر طبیعی در گوش و چسبیدن بیش از حد آن به سر شود.

اتوپلاستی همانند عمل های دیگر ممکن است با خطراتی نظیر خونریزی، عفونت و مشکلات حاصل از بیهوشی همراه باشد. هم چنین احتمال بروز آلرژی در پاسخ به چسب های جراحی و مواد دیگر استفاده شده پس از جراحی نیز وجود دارد.

آمادگی برای اتوپلاستی

مشاوره با جراح پلاستیک

در ابتدا باید به پزشک جراح پلاستیک مراجعه کنید. در ملاقات اول پزشک موارد زیر را بررسی می کند:

  • ارزیابی سابقه پزشکی شما: برای پاسخ دادن به سوالاتی در مورد سابقه پزشکی خود در گذشته و در حال حاضر، آمادگی کافی را کسب کنید. هم چنین به پزشک خود در ارتباط با هر گونه عفونت گوش، عمل جراحی در گذشته و داروهای مصرفی اطلاعات کافی را بدهید.
  • معاینه فیزیکی: ابندا پزشک برای تشخیص روش درمانی مناسب بوسیله معاینه، اطلاعاتی از قبیل اندازه، شکل و جایگاه گوش به دست خواهد آورد. هم چنین ممکن است برای ثبت نتیجه درمانی، تصاویری از گوش قبل عمل گرفته شود.
  • انگیزه اصلی برای عمل: هدف اصلی خود را از روی آوردن به جراحی اتوپلاستی بیان کنید. در این مرحله پزشک باید از آگاهی شما نسبت به خطرات و بدفرمی های احتمالی اطمینان حاصل کند.

در صورت تشخیص پزشک بر انجام جراحی اتوپلاستی، موارد زیر در قبل از عمل توصیه می شود:

  • غذاها و داروهای مصرفی: بهتر است از مصرف داروهایی که باعث افزایش خونریزی می شوند مثل آسپیرین، مکمل های گیاهی و داروهای ضد التهاب جلوگیری کنید.
  • اقدامات احتیاطی دیگر: سیگار کشیدن از عواملی است که باعث کاهش جریان خون در زیر پوست می شود و می تواند باعث کند شدن روند بهبودی شود. در این صورت پزشک ممکن است از شما بخواهد قبل از عمل و در دوره ترمیم، از کشیدن سیگار خودداری کنید.

بهتر است برای بازگشت به منزل از بیمارستان هماهنگی لازم را انجام دهید. هم چنین نیاز است در شب بعد از عمل همراهی مراقب وضعیت شما باشد و شما را تنها نگذارد.

چه چیزی در انتظارم است؟

قبل از انجام عمل

اتوپلاستی می تواند در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام شود. این عمل در بعضی اوقات تنها بوسیله آرام بخش ها و داروهای بی حسی موضعی انجام می شود. در این صورت تنها بخش خاصی از بدن شما بی حس خواهد شد. در سایر موارد نیز از داروهای بی هوشی استفاده می شود.

در طی انجام عمل

روش اتوپلاستی بسته به هدف نهایی از اصلاح شکل گوش متفاوت است. هم چنین نحوه برش و مکان برجستگی های باقی مانده نیز به روش انتخاب شده بستگی دارد.

برش انجام شده در یکی از دو محل زیر خواهد بود:

  • پشت گوش
  • درون چین های داخلی گوش

پس از برش، قسمت اضافی از غضروف حذف خواهد شد. جراح گوش را در وضعیت مناسب قرار می دهد و برای بوجود آوردن چین در غضروف از بخیه استقاده می کند. در انتها نیز تعدادی بخیه برای بستن محل برش، زده می شود. این روند تقریبا دو ساعت زمان می برد.

پس از انجام عمل

بعد از جراحی اتوپلاستی، گوش شما برای محافظت و پشتیبانی در بانداژ پوشانده می شود و به احتمال زیاد احساس ناراحتی و خارش خواهید کرد. طبق توصیه پزشک از داروهای ضد درد استفاده کنید. اگر داروهای ضد درد مصرف می کنید و ناراحتی شما بیشتر می شود، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای فشار آوردن به گوش، هیچگاه به پهلو نخوابید. از دست زدن به محل برش و وارد کردن نیروی زیاد به آن جلوگیری کنید. هم چنین سعی کنید از لباس هایی با یقه گشاد یا دکمه دار استفاده کنید.

چند روز پس از اتوپلاستی، پزشک باندها را جدا می کند. در این صورت احتمالاً گوش های شما متورم و قرمز خواهد بود. لازم است دو تا شش هفته یک هدبند گشاد بپوشید که گوش شما را بپوشاند. این به شما کمک می کند تا هنگام چرخیدن در رختخواب ، گوش هایتان به سمت جلو کشیده نشوند.

در مورد زمان کشیدن بخیه ها با پزشک خود صحبت کنید. البته بعضی از انواع بخیه ها جذب پوست می شوند و برخی دیگر نیاز به کشیده شدن پس از چند هفته دارند. هم چنین در مورد فعالیت های روزانه خود مثل حمام کردن و انجام فعالیت های بدنی و شروع آن نیز از پزشک سوال کنید.

نتایج

پس از برداشتن بانداژ ، متوجه تغییر در ظاهر گوش های خود خواهید شد. این تغییرات دائمی است. هم چنین اگر از نتیجه به دست آمده راضی نیستید، در مورد جراحی تجدید نظر با پزشک خود مشورت کنید.

مهدیس بهمن پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید