انتشار این مقاله


بازی‌کردن با گربه‌ها ممکن است خطرناک‌تر از چیزی باشد که تصور می‌کنید!

بغل گرفتن گربه‌ها ممکن‌است برای بسیاری از افراد تجربه‌ی جالب یا آرام‌بخشی باشد اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند این موجودات دوست‌داشتنی می‌توانند خطرات بالقوه‌ی فراوانی در برداشته باشند. در تحقیقات جدیدی که توسط پزشکان مرکز کنترل بیماری انجام‌شده است نشان می‌دهند بیماری خراش گربه که عامل باکتریایی به نام بارتونلا دارد و به‌طور طبیعی در […]

بغل گرفتن گربه‌ها ممکن‌است برای بسیاری از افراد تجربه‌ی جالب یا آرام‌بخشی باشد اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند این موجودات دوست‌داشتنی می‌توانند خطرات بالقوه‌ی فراوانی در برداشته باشند.
در تحقیقات جدیدی که توسط پزشکان مرکز کنترل بیماری انجام‌شده است نشان می‌دهند بیماری خراش گربه که عامل باکتریایی به نام بارتونلا دارد و به‌طور طبیعی در بزاق دهان گربه زندگی می‌کند بسیار کشنده‌تر از آن‌چه سابقا تصور می‌شد می‌باشد.

بیماری خراش گربه زمانی رخ می‌دهد که گربه محل زخمِ باز را لیس بزند یا فرد را گاز گرفته یا پوست وی را بخراشد. نشانه‌های بیماری بین ۳ تا ۱۴ روز ظاهر شده و شامل سردرد، تب، خستگی، تورم غدد لنفاوی، گسترش زخم یا از دست‌دادن اشتها می‌باشد.

با وجود این‌که این نوع بیماری شیوع فراوانی ندارد، می‌تواند اثرات مخربی روی بافت‌های مغزی، چشم، قلب و سایر اندام‌های داخلی داشته باشد.

درحدود ۴۰% گربه‌ها، خصوصا گربه‌های ولگرد، در زمانی از زندگی خود حامل این باکتری بوده‌اند. بچه گربه به علت تمایل بیشتر به چنگ انداختن و گازگرفتن در حین یادگیری برای حمله با احتمال بیشتری باکتری بارتونلا هنسلا را حمل می‌کنند. لازم به ذکر است این باکتری برای خود حیوان بیماری‌زا نیست.

انسان‌ها با شستشو و پانسمان مناسب زخم ناشی از گاز یا خراش گربه که در حین بازی کردن ایجاد می‌شود می‌توانند از این بیماری جلوگیری کنند. هم‌چنین توصیه می‌شود افرادی که از بیماری‌های سیستم ایمنی رنج می‌برند در ارتباط با گربه‌ها محتاطانه‌تر عمل کنند و از تماس با گربه‌های زیر ۱ سال خودداری کنند. درصورتی که حیوان خانگی شما گربه است نیز ویزیت روتین دامپزشک برای کنترل بیماری‌های احتمالی ضروری است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید