انتشار این مقاله


خطری جدید در کمین رانندگان و عابرین پیاده!

نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که بازی پوکمون گو (Pokemon Go) می‌تواند از دلایل رانندگی توام با حواس‌پرتی و سایر حوادث ترافیکی مرتبط باشد!هنگامی‌که در ماه جولای از این بازی رونمایی شد، پزشکان فراوانی به دلیل تاثیر این بازی در تشویق کاربران خود به فعالیت جسمی به تحسین آن پرداختند چراکه وظیفه اصلی کاربران در حین […]

نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که بازی پوکمون گو (Pokemon Go) می‌تواند از دلایل رانندگی توام با حواس‌پرتی و سایر حوادث ترافیکی مرتبط باشد!هنگامی‌که در ماه جولای از این بازی رونمایی شد، پزشکان فراوانی به دلیل تاثیر این بازی در تشویق کاربران خود به فعالیت جسمی به تحسین آن پرداختند چراکه وظیفه اصلی کاربران در حین بازی جست‌و‌جو و دستگیر کاراکترهایی مجازی است که این امر فعالیت بدنی قابل‌توجهی را می‌طلبد. با این وجود خیلی زود نگرانی‌هایی در رابطه با خطرات انجام این بازی در حین رانندگی مطرح شد.

برطبق نتایج بررسی های چندین محقق که در شانزدهم سپتامبر امسال در ژورنال علوم داخلی جاما (JAMA) منتشر شد اگرچه این بازی مشوق انجام فعالیت‌های جسمانی است، اما اگر کاربران برای جست‌و‌جوی پوکمون های آن دست به انجام این بازی در حین رانندگی بزنند، نه‌تنها سود و منفعتی نخواهد داشت بلکه خطرافرین نیز خواهدبود!

نتایج یک بررسی که توسط تعدادی محقق به رهبری John Ayers – محقق دانشگاه ایالت سن دیه گو – انجام شده نشان داده است که نزدیک به ۶۰ درصد تصادفات در بین جوانان تنها در شش ثانیه حواس پرتی رقم می‌خورند!

برای تخمین تعداد افرادی‌که در حین رانندگی یا قدم زدن در کنار معابر ترافیکی به انجام این بازی مشغولند محققان از تاریخ ده جولای تا نوزدهم همان ماه برای یافتن توییت هایی شامل کلمه ی  “پوکمون” و یکی از کلمات “رانندگی”، “رانندگان” و یا “ماشین” دست به جست‌و‌جو در توییتر زدند. بیش از ۳۴۵،۰۰۰ توییت منطبق با معیارهای ذکرشده‌ی‌محققان پیدا شد!

محققان ۴،۰۰۰ عدد از این توییت‌ها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و آن‌ها را بر اساس محتوا در سه گروه دسته‌بندی کردند.
این گروه ها هم رانندگان و مسافرانی که در حین استفاده از ماشین به بازی مشغول بودند و نیز عابرین پیاده ی مرتبط با امور ترافیکی که سرگرم این بازی بودند را شامل می‌شد.
توییت‌هایی که در هیچ کدام از دسته‌های ذکرشده جای نگرفتند به عنوان توییت هایی بی خطر یا غیرقابل‌دسته‌بندی در نظر گرفته‌شدند. از بین توییت‌های بررسی‌شده ۳۳ درصد، رانندگان، مسافران و یا عابرین پیاده ای را نشان می‌داد که حواس ان‌ها با بازی پوکمون گو پرت شده بود!
محققان همچنین دریافتند که ۱۸ درصد از توییت ها به مردمی اشاره داشت که در حین رانندگی بازی می کردند!
برای نمونه در یکی از این توییت ها نوشته شده بود:

خدای من! دارم هم پوکمون می‌گیرم هم رانندگی می‌کنم!

علاوه بر این، ۱۱ درصد از توییت ها به مسافرانی که به این بازی مشغول بودند اشاره می‌کرد. برای نمونه:

مامانم داره منو با ماشین می‌گردونه تا کمکم کنه پوکمون پیدا کنم.

و در انتها ۴ درصد از توییت ها عابرین پیاده ای را مشخص می‌کرد که این بازی موجب پرت شدن حواسشان شده بود:

همین الان یه بچه ای رو دیدم که ماشین بهش زد چون داشت دنبال پوکمون می‌گشت!

جدا از این موارد، محققان همچنین دریافتند که اخباری وجود داشت که تصادف همزمان ۱۴ ماشین را مرتبط با این بازی دانسته بود!

بر طبق این بررسی، نتایج نشان می‌دادند که این بازی به عنوان عاملی جدید برای حواس پرتی رانندگان و عابرین پیاده عمل کرده است. محققان برای افزایش ایمنی این بازی پیشنهاد دادند که توسعه دهندگان این بازی می‌توانند بازی را در کنار راه ها و محل های پارک غیرفعال کنند.
به علاوه از ان جایی که توانایی بازی در سرعت های بیش از ده مایل در ساعت محدود می‌شود،غیرقابل‌دسترسی‌کردن بازی بعد از رسیدن به این سرعت می‌تواند ایمنی ان را بهبود بخشد.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید