انتشار این مقاله


اوردوز فقط یکی از راه های مرگ توسط شیشه است!

وقتی ما درباره‌ی مرگ توسط متامفتامین صحبت میکنیم اغلب مردم به اوردوز فکر می‌کنند اما این فقط بخشی از ماجراست.

متامفتامین یا به اصطلاح عامیانه یخ یا شیشه یک مشکل اساسی در دنیا به خصوص در استرالیاست. زمانی که درباره‌ی مرگ توسط متامفتامین صحبت می‌کنیم اغلب مردم به مرگ در اثر اوردوز فکر می‌کنند. چون این یک نشانه آشکار و معتبر از مضرات شیشه در جامعه است؛ اما فقط این یک بخش از اثرات است. و مشکلاتی که این ماده ایجاد می‌کند فراتر از خاصیت سمی آن است. وابستگی به متامفتامین با طیفی از مشکات جدی اجتماعی روانی و جسمی شامل بیماری‌های قلبی، سکته، خودکشی، اختلالات خلقی و عصبی، روان‌پریشی و خشونت در ارتباط است. ردپای متامفتامین خیلی وسیع‌تر از داروهای دیگر است. اوردوز با متامفتامین به وسیله ایجاد آریتمی و ناهماهنگی در قلب و هم‌چنین تشنجی که در اثر مصرف دارو به وجود می‌آید ایجاد می‌شود. نکته‌ی مهم این است که در اثر مصرف میزان مناسب و کنترل شده هم این آریتمی‌ها و مرگ در اثر آن ممکن است به وجود بیاید.

چگونه متامفتامین در دراز مدت بر قلب تاثیر می‌گذارد

در یک مطالعه در استرالیا یک پنجم از موارد مرگ در اثر مصرف متامفتامین براثر بیماری بود؛ به ویژه بیماری های قلبی. متامفتامین یک ماده‌ی کاردیوتاکسیک است بدین معنی که باعث آسیب به ماهیچه‌های قلبی و ایجاد بیماری در شریان ها می‌شود. این ماده باعث آسیب جدی به قلب می‌شود و هم‌چنین می‌تواند سکته ایجاد کند. و جالب اینجاست که تأثیرات مصرف این دارو به نحوه‌ی مصرف آن – چه خوراکی چه تزریقی و چه ازطریق استنشاقی – فرقی ندارد، این خود دارو است که آسیب ایجاد می‌کند.

چگونه متامفتامین به صورت مرگباری کنترل و بازدارندگی را کاهش می‌دهد

متامفتامین هم‌چنین با آسیب‌های روانی و مرگ در ارتباط است بدین صورت که باعث حالات بسیار شدیدی از ناتوانی در کنترل، حالات تکانشی و تهاجمی و نقض قضاوت شدید می‌شود. در یک تحقیق ۳۰۰ مرگ توسط خودکشی به متامفتامین مربوط بود که ویژگی آن‌ها خشونت بالا بود که در اثر مصرف ماده ایجاد شده بود.

چه کاری از دست ما بر می‌آید

فهماندن ریسک‌های مصرف آغاز خوبی است. بسیاری از مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند ضربان قلب شدید و درد قفسه سینه از عوارض طبیعی داروست و نمی‌دانند این نشانه های آسیب دارو به سیستم گردش خون است. بیماری‌های قلبی ایجاد شده در این افراد باعث مشکلات قلبی متعدد حتی تا ده‌ها سال بعد از قطع مصرف می‌شود. همچنین پزشکان و مسئولین دارو باید از این موضوع هنگام مراجعه افراد جوان به خاطر مشکلات قلبی آگاه باشند. اگر هم اکنون مصرف این دارو هم متوقف شود بیمارستان‌ها تا چندین سال درگیر اثرات این این دارو خواهند بود.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید