انتشار این مقاله


تأثیر احساسات مختلف بر اُرگان‌های بدن

هرکدام از احساسات بر روی قسمت خاصی از بدن تاثیر می‌گذارند.

احساسات در واقع واکنش بدن در مقابل اتفاقات اطراف است و در نظر دانشمندان یک پدیده‌ی متافیزیک بوده که همراه با واکنش‌های بیولوژیکی بدن است و آثار روان‌شناسی خاصی را به دنبال دارد. طبق تحقیقات انجام شده، دانشمندان متوجه شدند که هرکدام از احساسات بدن اُرگان‌های خاصی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طب چینی تا به امروز ۵ قرن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، ۵ ارگان مهمی را که هر احساس آن‌ها را تحریک می‌کند، پیدا کرده و تقسیم‌بندی کرده‌اند. در ادامه به بررسی دقیق هر احساس و اثر آن‌ها می‌پردازیم.

۱. خوشحالی (Happiness):

یک حس رضایت درونی بوده که طبق طب چینی با قلب و روده‌ی کوچک در ارتباط است. هرگاه شخص ذوق‌زده و یا خوشحال شود، آثار آشفتگی، بی‌خوابی و حالت لرزش در او مشاهده خواهد شد. این حس ممکن است در بعضی مواقع دچار مشکل شود که مربوط به هیجان بیش از حد (مانند دادن خبر خوب و شوکه شدن طرف) می‌شود.حس خوش‌حالی می‌تواند منجر به استرس شود که به عنوان یک عامل مثبت تلقی می‌شود.

۲. عصبانیت (Anger):

این حس در ارتباط با خشم یا رنجش، ناامیدی و کج خلقی است که طبق طب چینی بر کبد و مثانه اثر می‌گذارد. این احساس می‌تواند باعث افزایش انرژی شده و درنتیجه سردرد، گیجی و افزایش فشار خون را موجب خواهد شد. عصبانیت همچنین باعث می‌شود که اشتها کاهش یافته و هضم غذا با مشکل مواجه شود که اسهال را موجب خواهد گردد. سرکوب کردن عصبانیت به مدت طولانی، موجب سرکوب شدن کبد می‌شود که به دنبال حس افسردگی پدید می‌آید.

۳. استرس (Anxiety):

یک حس نگرانی شدید است که بر روی ریه‌ها و روده‌ی بزرگ اثر گذاشته و باعث می‌شود فرد انرژی خود را از دست داده و به تنگی نفس و ورم مخاط روده‌ی بزرگ دچار شود. در مواقع استرس بدن شما هورمون کورتیزول را آزاد کرده که بدن را برای مقابله با هر پدیده‌ی ممکن آماده کند. این کار ضربان قلب را افزایش داده و سیستم ایمنی سرکوب می‌شود.

۴.ناراحتی (Sadness):

حسی است که می‌تواند موجب گریه شده و اشتیاق ادامه به زندگی را در فرد کاهش دهد. این حس عملکرد ریه‌ها را ناهماهنگ کرده و مسیر گردش خون را مسدود می‌نماید. صدمه به ریه‌ها می‌تواند بیماری‌های ریوی را موجب شود. این حس همچنین بر روی روده‌ی بزرگ نیز تأثیر دارد.

۵.افسردگی (Depression):

حسی است که در اثر فکر زیاد و مالیخولیا به وجود می‌آید. این حس بر روی طحال اثر گذاشته و خستگی، بی‌حالی و ناتوانی در تمرکز را در پی دارد. علاوه بر طحال، در  سیستم گوارش بر روی عمل انقباض، انبساط و تولید گاز‌های معده نیز تأثیر دارد.

۶.ترس (fear):

این حس بر روی کلیه‌ها اثر گذاشته و موجب دفع ادرار غیر ارادی می‌شود. ترس بیش از حد باعث می‌شود که فرد کنترل عملکرد و هماهنگی کلیه و مثانه‌ی خود را در ارتباط با ارگان‌های دیگر از دست بدهد.

۷.سورپرایز شدن یا شوکه شدن (surprise):

این حس بر روی قلب اثر گذاشته و تپش آن را افزایش می‌دهد. اگر این حس به صورت مزمن ادامه پیدا کند، بر روی کلیه‌ها نیز تأثیر خواهد داشت. شوکه شدن باعث آزادسازی هورمون آدرنالین شده و استرس فرد را افزایش می‌دهد. اگر این استرس ایجاد شده توسط این حس مزمن باشد، می‌تواند در طولانی مدت آسیب جدی بر کل سیستم بدن وارد کند. شوک در بعضی مواقع دارای اثر طولانی مدت بر روی بدن است که قربانیان آن حاوی ”post-traumatic stress syndrome” هستند.

۸.نگرانی (worry):

این حس می‌تواند انرژی را کاهش دهد که این کاهش انرژی موجب ایجاد اختلال در سیستم گوارشی خواهد شد و اگر به صورت مزمن ادامه یابد، خستگی طولانی مدت را در پی خواهد داشت.

” فردی که نگران است، وزن کل جهان را به دوش می‌کشد.”


منابع:

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید