انتشار این مقاله


هشت فایده‌ی مصرف ژلاتین

هنگامی که به لیست غذای سالم فکر می‌کنیم، ممکن است ژلاتین جزء اولین مواردی نباشد که به ذهن می‌آید، اما…

هنگامی که به لیست غذای سالم فکر می کنیم،  ممکن است ژلاتین جزء اولین مواردی نباشد که به ذهن می آید. اما این ماده بیش از یک میان وعده  ی دوران کودکی اهمیت دارد.

در این مقاله می توانید از مزایای غیر منتظره ی ژلاتین مطلع شوید.

ژلاتین چیست؟

ژلاتین عمدتا پروتئین است و با جوشاندن استخوان ها، غضروف ها و پوست برای خارج کردن کلاژن ساخته می شود. کلاژن یک پروتئین فیبری است که عضلات، استخوان ها و پوست را در حیوانات متصل می کند. هنگامی که کلاژن پردازش و تجزیه می شود، به یک ماده بدون طعم و رنگ به نام ژلاتین تبدیل می شود. ژلاتین پس از خنک شدن، دارای یک بافت ژل مانند است.بر خلاف کلاژن، ژلاتین در آب گرم حل می شود و بافت آن برای استفاده در سس ها، سوپ ها و دسرها مناسب است.مزایای سلامتی ژلاتین مشابه خواص کلاژن است زیرا ژلاتین حاوی اسیدهای آمینه ی مشابه است.

اسیدهای آمینه‌ی ژلاتین

ژلاتین حاوی چند اسید آمینه است. اسیدهای آمینه ها ترکیباتی هستند که برای ساخت پروتئین ترکیب می شوند و برای عملکرد مناسب اندام ها و همچنین برای تامین انرژی ضروری هستند.بدن انسان برخی از اسیدهای آمینه ها را می سازد ونیاز به دریافت برخی اسید آمینه های اضافی از طریق رژیم غذایی دارد.اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین معمولا در استخوان ها و اندام های حیواناتِ خاصی یافت می شود. از آنجا که اکثر مردم این قسمت ها را نمی خورند، اضافه کردن ژلاتین به رژیم غذایی مفید است.اسیدهای آمینه های موجود در ژلاتین ممکن است بسته به روش آماده سازی و بافت های حیوانیِ موردِ استفاده متفاوت باشد.به طور معمول، فراوان ترین آمینو اسیدها در ژلاتین شامل گلیسین، پرولین و والین است همچنین حاوی اسید آمینه لیزین، آلانین و آرژینین است.والین یک اسید آمینه ضروری است که نمی تواند توسط بدن انسان تولید شود، بدان معنی است که باید ازطریق رژیم غذایی به بدن برسد.


مقاله‌ی مرتبط: با خوردن این ۲۵ ماده‌ی غذایی ارزشمند، همانند ملوان زبل نیرومند شوید!


 از ژلاتین چه استفاده‌هایی می‌شود؟

ژلاتین ممکن است در مواد غذایی، داروها و لوازم آرایشی به عنوان عامل ژل استفاده شود. به طور معمول در آبنبات‌های جویدنی، marshmallows و پوشش کپسول داروها و به عنوان مکمل استفاده می شود.

هشت فایده‌ی مصرف ژلاتین

۱. بهبود سلامت پوست

کلاژن ماده ای است که ظاهر سالم و جوانی را به پوست می دهد. با افزایش سن، به طور طبیعی کلاژن پوست کاهش می باید، که سبب شل شدن و چین و چروک پوست می شود. . همانطور که ژلاتین یک منبع عالی کلاژن است ، می تواند یک روش طبیعی برای بهبود ظاهر پوست باشد.

۲. تأمین پروتئین

یکی از مزایای ژلاتین این است که تقریبا دارای ۲ گرم (g) پروتئین در هر فنجان است. پروتئین یک ماده مغذی است و بدن نیاز به مقدار زیادی از آن دارد.برخی از منابع حیوانی پروتئین، حاوی مقادیر قابل توجهی چربی ناسالم هستند، اما ژلاتین منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.

۳. کمک به عملکرد گوارش

هضم سالم و کمک به حفظ سلامت گوارشی، به عنوان مثال، گلیسین در ژلاتین می تواند یک تخریب مخاطی سالم را در معده باعث شود و به هضم غذا کمک کند.همچنین باعث ترشح شیره معده می شود که هضم مناسب را تسهیل می کند. بدون آنزیم های گوارشی مناسب، مشکلات دستگاه گوارش مانند رفلاکس اسید می تواند ایجاد شود.همچنین، ژلاتین به آب متصل می شود و می تواند سبب تسهیل حرکت مواد غذایی از طریق سیستم گوارشی شود .

۴. کاهش درد مفاصل

کلاژن موجود در ژلاتین می تواند درد مفصلی همراه با التهاب را کاهش دهد.طبق گزارش کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا، برخی مطالعات بالینی نشان می دهد که ژلاتین ممکن است باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مفصلی در افراد مبتلا به استئوآرتریت شود.


مقاله‌ی مرتبط: تزریق هیالورونیک اسید برای درد مفاصل


۵. کمک به کنترل قند خون

اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است تا این  موضوع ثابت شود، اما یک مطالعه نشان می دهد که گلیسین، که یکی از فراوان ترین اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین است، می تواند سبب کنترل قند خون افراد در مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.


۶. حفظ سلامتی استخوان‌ها

امینواسید لیزین، که در ژلاتین یافت می شود، باعث تقویت استخوان ها می شود.هم چنین به جذب کلسیم که برای استحکام استخوان لازم است کمک می کند.از آنجا که بدن نمی تواند لیزین تولید کند، لازم است که مقدار کافی از طریق رژیم غذایی دریافت شود. افزودن ژلاتین به رژیم غذایی یک راه سالم برای مصرف لیزین است.

۷. بهبود کیفیت خواب

به دلیل فراوانی گلیسین، کیفیت خواب برخی افراد را بهبود می بخشد. چند قاشق غذاخوری از ژلاتین می تواند حدود ۳ گرم گلیسین را فراهم کند.

۸. کمک به کاهش وزن

ژلاتین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. هم چنین کمک می کند تا فرد احساس کند از نظر تغذیه کامل است، که احتمال زیادخوردن را کاهش می دهد.همچنین می تواند نقش مهمی در کنترل هورمون های مرتبط با گرسنگی ایفا کند.با این حال،  اغلب در آبنبات های جویدنی با محتوای قند بالا یافت می شود که بهتر است از منبع غذایی حاوی ژلاتین با قند کم استفاده شود.سلامت حیوان برمیزان کلاژن ای که در بدن آن ذخیره می شود تاثیر گذار است.

چند نکته:

  • حیواناتی که در شرایط مناسب قرار دارند و فرصت زیادی برای تحرک دارند، کلاژن با کیفیت بالاتری در بدنشان ساخته می شود که به نوبه خود ژلاتین بیشتری تولید می کنند.
  • عوارض جانبی ژلاتین به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما تاکنون دارای عوارض جانبی جدی نبوده است.
  • تهییه ی ژلاتین با چندین ساعت پختن لاشه و یا استخوان مرغ یا گوشت گاو امکان پذیر است که اگر سرد شود، یک ماده ژل مانند روی سطح غذا مشاهده می شود که همان کلاژن است.
  • برای افرادی که نمیخواهند ژلاتین را خودشان تهیه کنند، در شکل کپسول های خوراکی و به عنوان مکمل در دسترس است.
  • مکمل ها توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نشده است، بنابراین مهم است که برای اولین بار با دکتر صحبت کنید و تنها دوز توصیه شده را مصرف کنید.
سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *