انتشار این مقاله


دو سوم عطاری‌ها بدون مجوز در حال فعالیت هستند!

عطاری‌ها زیر نظر صنف عطاری‌ها به فعالیت می پردازند و این صنف تنها آمار کسانی که مجوز باز کردن عطاری را دریافت کرده‌اند دارد، ولی حدود دو سوم عطاری‌ها اساساً مجوز صنف عطاری را ندارند. با ما همراه باشید.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت:

محمد خدا دوست  طی گفت و گویی که در برنامه رادیویی ”مناظره” داشت اظهار داشت:

عطاری‌ها زیر نظر صنف عطاری‌ها که آن هم زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است به فعالیت می پردازند و این وزارت‌خانه تنها آمار کسانی که مجوز باز کردن عطاری را گرفته‌اند دارد، ولی حدود دو سوم عطاری‌ها اساساً مجوز صنف عطاری را ندارند و براساس برآورد‌هایی که صورت گرفته است حدود ۱۵ هزار عطاری در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

برنامه “مناظره” این بار با موضوع دخالت عطاری‌ها در حوزه سلامت کشور و بعد از اعتراضات زیادی که علیه عطاری‌ها در سراسر کشور رخ داد، با حضور محمد خدا دوست که مشاور وزیر و مسئولیت مدیریت کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده دارد روانه آنتن شد.

محمد خدا دوست در ابتدای گفت‌وگو با بیان اینکه در دهه‌های اخیر رویکرد جهانی در حوزه سلامت بیشتر از گذشته به طب سنتی و گیاهان دارویی متمایل شده است ابراز داشت:

استفاده از طب سنتی در ایران با توجه به قدمت چند هزار ساله‌ی آن و ریشه دار بودن این طب در باور و فرهنگ مردم، بسیار گسترده است.
زمانی طب سنتی در کشورمان به شدت تکفیر می شد ولی در حالیکه حدود ۱۵۰سال این اقدامات علیه این طب به طول انجامید این آموزه‌‍‌ها از قدیم در باور و فرهنگ مردم ایران زمین وجود داشت، حفظ شد و از نسلی به نسل دیگر منتقل گشت و این ظرفیت در اختیار مردم باقی ماند.

میهمان برنامه در ادامه اضافه کرد: در ده سال اخیر مسئولین زیربط در این مورد اقدامات زیادی برای حفظ، ترویج و استفاده از ظرفیت طب سنتی در کشور انجام داده‌اند. مردم نیز بیشتر از قبل از این طب استقبال کرده‌اند که همین امر باعث شده افراد زیادی که مجوز و تجربه و علم کافی در امر عطاری ندارند وارد این کار شوند .

مشاور وزیر که برای این افراد عنوان عطارنما را استفاده می کرد، بیان داشت:

واقعیت این است که در کشور ما عطاری جزو تاریخ و فرهنگ کشورمان است و عطار های خوش نام و با سابقه  یک پیشه مقدسی دارند که پشتوانه آن حکمت است.
خدا دوست در آخر باز اظهار کرد: عطاری‌ها باید زیر نظر صنف عطاری به فعالیت خود ادامه دهند و این صنف فقط به افراد دارای صلاحیت مجوز می‌دهد و از مردم خواست تا از عطاری‌های مجاز خرید کنند و در صورت مواجه با عطاری‌های متخلف به این سازمان اطلاع دهند.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید