نوبل Ig در سال ۱۹۹۱ برای تجلیل از اکتشافاتی که «نمیتوانستند یا نباید تولید میشدند» ساخته شده بود. پاییز هر سال ده جایزه در زمینههای مختلف به شرکت کنندگان اعطا میشود.
برخی افراد جایزهی نوبل Ig را تقلیدی از جایزهی نوبل میدانند، اما این عادلانه نیست! نوبل Ig از پژوهشهایی تجلیل میکند که ناشی از پرسشهای بسیار جالبی هستند. با وجود اینکه این پژوهشها پاسخی به مشکلات چالش برانگیز جهان نیستند اما نمونههای از کنجکاوی که بخش ذاتی پژوهشها و اکتشافات میباشد، هستند.
مقالهی مرتبط: برندگان جوایز نوبل آیجی۲۰۱۶
هر سال نوبل Ig براساس تمی برنامهریزی میشود که لزوماً تاثیری در برنده شدن پژوهشها ندارد. موسسان مراسم قالبی را انتخاب میکنند که بازتابی از ایدهها و طرحهای مشابه بوده و همچنین اندکی مرموز است. طبق گفتهی مارس آبراهامز (Marc Abrahams)، موسس نوبل Ig، تم امسال شک و تردید است.
۲۷امین جایزه نوبل Ig در ۱۴ سپتامبر امسال در Sanders Theatre دانشگاه هاروارد برگزار شد. پژوهشهای عجیب برنده امسال موارد زیر هستند:
۱. جایزهی فیزیک
استفاده از دینامیک سیالات برای پاسخ دادن به سوال «آیا گربهها میتوانند همزمان مایع و جامد باشند؟» و فرموله کردن رفتار گربهها
۲. جایزهی صلح
اثر مثبت نواختن دیجریدو (نوعی ساز بومی استرالیایی) بر درمان مشکلات خواب و خروپف و آسایش دیگران
۳. جایزهی اقتصاد
پژوهشی با عنوان «هرگز به یک کروکودیل لبخند نزنید»، برای بررسی تأثیر برخورد با یک کروکودیل زنده در تمایل فرد برای شرطبندی
۴. جایزه آناتومی
مطالعهی پزشکی «چرا پیرمردها گوشهای بزرگی دارند؟»
۵. جایزهی بیولوژی
کشف پنیس زنانه و واژن مردانه در حشرهی غار برزیلی (cave insect) و فرآیند تکامل این حشرات.
۶. جایزهی دینامیک سیالات
مطالعهی دینامیکی شیوه ریختن قهوه و تأثیر آن در رژیم غذایی و بررسی اتفاقات رخدهنده زمانی که فرد حین حمل یک فنجان قهوه عقب عقب راه میرود!
۷. جایزهی تغذیه
پژوهشی با عنوان «شام چی داریم؟ اولین گزارش از خون انسان در رژیم غذایی خفاش خونآشام».
۸. جایزهی پزشکی
استفاده از تکنیکهای پیشرفتهی اسکن مغز برای سنجش میزان نفرت برخی افراد از پنیر و پایههای عصبی آن.
۹. جایزهی درک و شناخت
برای نشان دادن اینکه بسیاری از دوقلوهای همسان نمیتوانند تصویر یکدیگر را از هم تشخیص دهند.
۱۰. جایزهی زنان و زایمان
پژوهشی درمورد واکنش جنین به ارتعاشات موسیقایی که از راه واژن مادر دریافت میکند.
منابع: