انتشار این مقاله


شش راز بزرگ آلزایمر

با وجود تحقیقات جامع جهانی به مدت بیش از سه دهه برای بهتر فهمیدن بیماری آلزایمر، هنوز هم راز های متعددی پیرامون موضوع وجود دارد. با ما همراه باشید. بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که به آرامی پیشرفت میکند. در افراد بیمار ته‌نشینهای غیرعادی یک پروتئین بنام  آمیلوئید-بتا پلاک های چسبناکی در مغز تشکیل […]

با وجود تحقیقات جامع جهانی به مدت بیش از سه دهه برای بهتر فهمیدن بیماری آلزایمر، هنوز هم راز های متعددی پیرامون موضوع وجود دارد. با ما همراه باشید.

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که به آرامی پیشرفت میکند. در افراد بیمار ته‌نشینهای غیرعادی یک پروتئین بنام  آمیلوئید-بتا پلاک های چسبناکی در مغز تشکیل میدهد, وگره های پروتئین TAU تاب میخورند, که باعث بوجود آمدن یک توده به هم گره خورده میشود که نهایتا سلول های مغزی را میکشد و باعث از دست دادن قدرت تفکر و مهارتهای استدلال می‌شود.

به گفته دکتر دنیس سلکو علی رغم پیشرفتهای بسیار ابعاد زیادی از این بیماری وجود دارد که محققان فقط قسمتی از آن را میفهمند. سلگو می گوید: “برای افراد آلزایمری و کسانی که آنها را دوست دارند، مهمترین راز برای پیدا کردن درمانی مطمئن و موثر برای این اختلال عصبی است.”

در اینجا ۶ راز بزرگ بیماری آلزاریمر را برایتان شرح می‌دهیم.

درمانی مطمئن و ایمن برای آلزایمر چه میتواند باشد؟

با وجود اینکه این سوال یک راز کامل نیست ولی محققان سخت تلاش می‌کنند تا یک درمان ایمن و موثر پیدا کنند.

چرا آزمایشهای عملی بعضی از داروهای امیدوار کننده نتوانستند نتایج مثبت نشان دهند؟

یک علت برای نتایج ناامیدکننده این می‌تواند باشد که افرادی که شاید بیماری نداشتند مورد آزمایش قرار گرفتند. به علت فرآیند آزمایشی ناقص، بعضی از شرکت کنندگانی مورد آزمایش قرار گرفتند که نشانه‌هایی شبیه به آلزایمر ولی در واقع فرم دیگری ازاختلال (جنون) داشتند. موریس میگوید: “علت دیگری که داروها کارگر واقع نشدند می‌تواند به این دلیل باشد که بیماری‌های شرکت کنندگان خیلی پیشرفته بود.او می‌گوید تا زمان آشکار شدن نشانه‌های کاهش تفکر و توانایی‌های حافظه در بزرگسالان، مغز به وسیله پلاک‌ها و گره‌های آسیب دیده است و فقدان سلول‌های عصبی اتفاق افتاده است.

چگونه سلولهای مغزی می‌میرند زمانی که پلاکهای نشاسته ته نشین میشوند؟

موریس میگوید: “احتمال دارد بیماری با یک متابولیسم غیرعادی از پلاکهای نشاسته در مغز شروع شود که باعث به راه افتادن یک زنجیره از فرایندهای سمی می‌شود.”

ارتباط بین پلاک‌ها و گره‌های یافته‌شده در مغز چیست؟

طبق گفته سلکو محققان قسمتی از پاسخ به این راز را با کشف کردن این که پلاک‌ها به سرعت قبل از گره‌ها در مغز رشد می‌کنند، یافتند. او همچنین می گوید: “آشکار شده است که افزایش پروتئین آمیلوئید بتا به سلولهای عصبی آسیب می‌زند و آن توده‌های پروتئین TAU گره‌ها را داخل سلول‌های عصبی شکل می‌دهد.”

التهاب چه نقشی در بیماری آلزایمر دارد؟

این که التهاب نتیجه داشتن آلزایمر است یا فرایند التهاب نقشی در رشد آلزایمر دارد نامفهوم است. همچنین ممکن است التهاب نتیجه، علت و اثر بیماری باشد.

چرا مناطق خاصی از مغز نسبت به آلزایمر آسیب‌پذیر است؟

موریس میگوید: “محققان نمیدانند چرا مردم نمایشهای متفاوتی از بیماری دارند، با وجود اینکه معمولاً ابتدا حافظه کوتاه مدت را مورد حمله قرار می‌دهد. این راز هنوز کاملاً معلوم نیست که چرا مناطق خاصی از مغز نسبت به بیماری آسیب پذیرترند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید