انتشار این مقاله


پنهان‌کاری: آسیب‌رسان سلامت فرد

مطالعات جدید نشان می‌دهد مخفی کردن اطلاعات مهم، بر سلامت فیزیکی و روانی شما تاثیر سوء می‌گذارد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد پنهان‌کاری و مخفی کردن اطلاعات مهم از شریک زندگیتان، می‌تواند برای سلامت روان و نیز سلامت فیزیکی شما مضر باشد.


مخفی کردن اطلاعات در یک رابطه، بافرینگ یا میان‌گیری حفاظتی (Protective Buffering) نامیده می‌شود. معنی این اصطلاح با توجه به معنی لغات قابل درک است: شما سعی می‌کنید با مخفی کردن اطلاعات از شریک زندگیتان، از او در برابر اطلاعاتی که فکر می‌کنید مضر هستند حفاظت کنید.

معنی قدیمی لغت بافرینگ، قبل از اشاره به لود آهسته‌ی فیلم‌های اینترنتی، کم کردن آثار ناشی از یک ضربه یا خفیف کردن یک ضربه بوده است. انسان‌ها بافرینگ حفاظتی انجام می‌دهند تا از خود و شریک زندگی‌شان یا کسی که دوستش دارند حفاظت کنند.

بیشتر اطلاعاتی که درباره‌ی بافرینگ حفاظتی موجود است مربوط به مخفی کردن اطلاعات مربوط به سلامت فرد می‌شود که در این گونه موارد فرد سعی می‌کند از شریک زندگی‌اش در برابر این اطلاعات و نگرانی‌ها و استرسی که به دنبال دانستن این اطلاعات بوجود می‌آید حفاظت کند. مثلا مردم ممکن است سرطانشان را از کسانی که دوست دارند پنهان کنند؛ شاید به خاطر اینکه از مضطرب شدن آن‌ها یا تحمل کردن اخبار بد خودداری کنند، مسائلی که فکر می‌کنند به تنهایی قادر به حل و فصل آن‌ها هستند.

پنهان کردن اطلاعات از کسی که دوستش دارید موافقین و مخالفینی دارد:

موافقین معتقدند:

  • اگر پنهان‌کاری و بافرینگ حفاظتی واقعا باعث می‌شود که همسرتان کمتر نگران شود، راهی است که به شما و شریکتان کمک خواهد کرد.
  • تحقیقات نشان داده است مخفی کردن شدت بیماری در تشخیص برای بیمار، اعتماد بنفس بیمار را برای مقابله با بیماری افزایش می‌دهد.

مخالفان ولی اعتقاد دارند:

  • بافرینگ حفاظتی برای کسی که پنهان‌کاری کرده است استرس بسیار زیادی به دنبال دارد. پنهان‌کاری باعث می‌شود فرد در دوره‌ای که بیشترین پشتیبانی را لازم دارد، از طرف شریک زندگی‌اش هیچگونه پشتیبانی را دریافت نکند.
  • بافرینگ حفاظتی همچنین به یک رابطه آسیب می‌رساند. اگر شریک زندگی‌تان واقعیت را بفهمد، احتمالا رابطه‌ی شما خراب خواهد شد.

مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ نشانه‌ی افرادی که برای یک رابطه‌ی واقعی آماده نیستند.


بافرینگ حفاظتی، چیزی بیش از مخفی کردن  اطلاعات مربوط به سلامتی فرد است. من در تحقیقاتی که خود انجام داده‌ام [نویسنده‌ی اصلی مقاله] متوجه شده‌ام که دانشجویان با مخفی کردن نمره‌ها و نگرانی‌هایی که درباره‌ی دانشگاه دارند از پدر و مادرشان محافظت می‌کنند! در صورتی که والدین، بیش از حد در زندگی این دانشجویان دخالت می‌کنند، آن‌ها با پنهان کردن این اطلاعات، علاوه بر والدین، از خود هم محافظت می‌کنند! تحقیقات من و گروهم همچنین نشان داده است دانشجویانی که بافرینگ حفاظتی را برای والدینشان انجام می‌دهند، مشکلات آکادمیک و فیزیولوژیکی بیشتری در دانشگاه دارند.

دکتر آندرا جوزف ( Andrea Joseph) و دکتر تامارا اَفیفی (Tamara Afifi) از دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا در مطالعه‌ای از همسران نظامیان پرسیدند که آن‌ها چگونه در نبود همسرشان از اعضای خانواده‌شان در برابر چالش‌هایی که در منزل مواجه می‌شوند، حفاظت می‌کنند. آن‌ها فهمیدند اگر این خانم‌ها بدانند که همسرشان در جنگ و شرایط دشوار قرار دارند، بیشتر ترجیح می‌دهند تا در اوقات فراغت آن‌ها، استرس و مشکلات خانواده را از آن‌ها مخفی نگه دارند. برای مثال اگر شوهرشان در یک محدوده‌ی جنگی است، لزومی نمی‌بینند که درباره‌ی آبگرمکن خراب‌شده یا نمرات پایین فرزندان در مدرسه حرفی به او بزنند، چون معتقدند همسرشان به اندازه‌ی کافی موضوع برای نگران شدن در اختیار دارد. هرچند این موضوع منطقی به نظر می‌رسد ولی بافرینگ حفاظتی حتی درباره‌ی نظامیان هم بر سلامت فیزیکی و روانی همسران نظامیان تاثیر منفی دارد.

همسران طبیعتا اطلاعات دیگری مثل هزینه‌ها را هم از یکدیگر مخفی می‌کنند. نویسندگان دیگر نیز درباره‌ی مخفی کردن اطلاعات، مضراتی را هم برای خود فرد و هم برای رابطه بیان کرده‌اند. کارلین فلورا (Carlin Flora) در این باره نوشته است:

مقایسه‌‌ی دردی که با به اشتراک گذاشتن یک راز ایجاد می‌کنید با دردی که با مخفی کردن آن برای حود ایجاد می‌کنید، بسیار دشوار است!

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید