انتشار این مقاله


اگر دندان پرکرده دارید این مطلب را بخوانید!

ترمیم دندان آسیب‌دیده بیشتر مواقع با آمالگام (ترکیبی از جیوه، نقره، قلع و دیگر فلزات) انجام می‌شود اما اثرات بلند مدت جیوه بر بدن به تازگی مورد مطالعه قرار گرفته است. با ما همراه باشید. این تحقیق که بر روی ۱۵۰۰۰ نفر انجام شده است اولین مورد از بررسی اثرات جیوه بر بدن در اثر پر […]

ترمیم دندان آسیب‌دیده بیشتر مواقع با آمالگام (ترکیبی از جیوه، نقره، قلع و دیگر فلزات) انجام می‌شود اما اثرات بلند مدت جیوه بر بدن به تازگی مورد مطالعه قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

این تحقیق که بر روی ۱۵۰۰۰ نفر انجام شده است اولین مورد از بررسی اثرات جیوه بر بدن در اثر پر کردن دندان است. نتایج تحقیقات به صورت آنلاین هفته‌ی گذشته منتشر شده و در دسامبر در ژورنال Ecotoxicology and Environmental Safety قابل دسترسی خواهد بود.

دندان درد یکی از دردهای مزمن است و درصد بالایی از مردم حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند ولی اثرات موادی که دندانپزشکان برای درمان آن استفاده می‌کنند تاکنون مورد مطالعه‌ی جدی قرار نگرفته بود.

eight dental fillings-virtualdr.ir
در معرض جیوه قرار گرفتن در اثر پر کردن دندان نگرانی تازه‌ای نیست ولی مطالعات قبلی راجع به آن، آنطور که باید و شاید انجام نگرفته بود. این مطالعه روی حادترین سطوح از جیوه متمرکز شده تا پایه‌های علمی برای نگرانی‌ها در این مورد فراهم آورد. همچنین همزمان با انجام این تحقیق عواملی مثل سن، تحصیلات، موارد اخلاقی، نژاد، جنسیت و مصرف غذاهای دریایی نیز مدنظر قرار گرفت؛ چون این موارد بر سطح جیوه در بدن تأثیر دارند.
محققان همچنین روی انواع مختلف ترکیبات جیوه نیز کار کردند و فهمیدند که متیل جیوه که سمی‌ترین ترکیب مورد استفاده می‌باشد در پر کردن دندان افزایش می‌یابد. همچنین میکروب‌های روده‌ی ما هم شاید انواعی از این ترکیبات را منتقل کنند.

amalgam برای بیش از ۱۵۰ سال است که در ماده‌ی مورد استفاده برای پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد؛ چون هم ارزان است و هم در دسترس. اگرچه نصف جرم این ماده را جیوه تشکیل می‌دهد که فلز سنگینی است و برای بدن سمی شناخته می‌شود؛ از اثرات آن می‌توان به صدمات مغزی، قلبی، کلیوی و ریوی اشاره کرد. همچنین سیستم ایمنی نیز در مقابل آن آسیب‌پذیر است. تحقیق جدیدی پیشنهاد می‌کند که متیل جیوه حتی در سطوح پایی هم آسیب‌رسان می‌باشد.

سمیت جیوه به دوز آن بستگی دارد؛ بنابراین اگر شما فقط یکی از دندان‌هایتان را پر کرده باشید شاید خطر خاصی وجود نداشته باشد ولی اگر این عدد به هشت برسد، احتمال خطر بالاتر می‌رود و اثرات نیز شدیدتر می‌شود. وضع کسانی که هم دندان‌های پرشده‌ی زیادی دارند و هم با مصرف غذاهای دریایی و… میزان جیوه‌ی خود را افزایش داده‌اند از بقیه بدتر هم هست.

نتایج نشان می‌دهد کسانی که بیش از ۸ دندان پر شده  دارند به طور میانگین ۱۵۰% جیوه‌ی بیشتری نسبت به کسانی که تابحال دندان خود را پر نکرده‌اند در خون خود دارند. آمار ایالات متحده نشان می‌دهد که به طور میانگین مردم ۳ دندان پرشده دارند ولی ۲۵% از آن‌ها ۱۱ بار یا بیشتر این کار را کرده‌اند.

بر اساس چیزی که سازمان غذا و داروی آمریکا منتشر کرده استفاده از این ماده برای بزرگسالان بی‎‌خطر در نظر گرفته می‌شود ولی زنان باردار و والدینی که کودکان زیر ۶ سال دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.
این تحقیق فقط به جیوه محدود نشده و درباره‌ی رزین‌های کامپوزیت‌ها هم بحث می‌کند. این پوشش‌ها جیوه‌ای ندارند و مقادیر کمی از بیس‌فنول آ (BPA) را آزاد می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی در رشد یا تولیدمثل بیافریند. ارتباطی بین کامپوزیت‌ها و این ماده در ادرار افراد پیدا نشد ولی تحقیقات بیشتری نیاز است.
نکته‌ی مهم این است که بیماران باید با همه‌ی گزینه‌های انتخابی خود آشنا شوند. تحقیقات روی اثر مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان‌ها هنوز در اول راه است و این مورد از اولین یافته‌های آماری می‌باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید