انتشار این مقاله


جنگنده F-16، ناجی جان بیمار نروژی

پزشکان نروژی برای نجات جان بیمار بد حال خود، درخواست جابجایی دیوایس پزشکی خاصی را به‌وسیله جت جنگنده F-16 کردند. با ما همراه باشید. نیرو‌های مسلح نروژ در بیانیه‌ای اعلام داشتند، از بابت انتقال و کمک در نجات جان یکی از شهروندان خود مفختر و خوشنود هستند. این وسیله مسافتی معادل ۴۵۰ کیلومتر را به […]

پزشکان نروژی برای نجات جان بیمار بد حال خود، درخواست جابجایی دیوایس پزشکی خاصی را به‌وسیله جت جنگنده F-16 کردند. با ما همراه باشید.

نیرو‌های مسلح نروژ در بیانیه‌ای اعلام داشتند، از بابت انتقال و کمک در نجات جان یکی از شهروندان خود مفختر و خوشنود هستند. این وسیله مسافتی معادل ۴۵۰ کیلومتر را به سمت شمال حرکت کرده و در بیمارستان محله بودوی Trondheim مورد استفاده قرار گرفته است.

بیمار بدحال به دلیل مشکلات قلبی ریوی، نیاز به جراحی‌ای موسوم به extracorporealmembrane oxygenation یا ECMO داشته است. پزشکان اعلام کردند در صورت انتقال وسیله با اتومبیل به احتمال بسیار زیاد بیمار جان خود را از دست می‌داد.

با این حال عوامل بیمارستان با پایگاه هوایی Trondheim تماس گرفته و امکان جابجایی دستگاه را مورد پرسش قرار دادند. در عین ناباوری مقامات نظامی دستگاه مورد نظر را با هماهنگی‌های صورت گرفته در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه به مکان مورد نظر منتقل ساختند. نوعی هماهنگی خارق‌العاده!

بنا بر اظهارات پزشکان، هیچ سوالی از سوی مقامات نظامی به‌غیر از اندازه دستگاه از آن‌ها پرسیده نشده است.

تحویل مافوق صوت

با توجه به گزارشات منتشر شده در شبکه تلویزیونی محلی، Gaff’ Kleppe فرمانده اسکاندران ۳۳۸ منطقه اظهار داشت:

کمک به جامعه غیر نظامی بدین صورت بسیار خوش‌حال کننده بوده و حس خوبی را به دنبال دارد.

فرمانده اضافه نمود:

بیمارستان مورد نظر خوش‌شانس بوده است زیرا در زمان درخواست دو فروند جنگنده برای اهداف تمرینی در محل حاضر بودند. همچنین زمان اعلام درخواست تقریبا همزمان با شروع پرواز تمرینی آن‌ها بوده است. همچنین یکی از F-16های حاضر در محل به‌دلیل دارا بودن محفظه بار، قابلیت جابجایی وسیله مورد نظر را داشته است.

در تمرینات طبیعی زمان پرواز در مسیر مورد نظر حدود ۳۵ دقیقه است. اما بنا بر شرایط اورژانسی و با صلاح‌دید خلبان سرعت جنگنده افزوده شده و دستگاه طی مدت ۲۵ دقیقه به مقصد تحویل داده شد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید