انتشار این مقاله


آواکادو (۲)؛ گواکامولی و دیگران!

هنگامی که صحبت از غذای طبخ شده با آواکادو می‌شود؛ گواکامولی اولین نامی است که به ذهن‌مان خطور می‌کند. ولی دنیای غذاهای آواکادویایی (!) صرفاً در گواکامولی خلاصه نشده است.    آواکادو عمده شهرتش را مرهون گواکامولی (Guacamole) است؛ ولی با این میوۀ مغذی طعم‌های دیگری نیز می‌توان خلق کرد. در پست گذشته به دلایل […]

هنگامی که صحبت از غذای طبخ شده با آواکادو می‌شود؛ گواکامولی اولین نامی است که به ذهن‌مان خطور می‌کند. ولی دنیای غذاهای آواکادویایی (!) صرفاً در گواکامولی خلاصه نشده است.

   آواکادو عمده شهرتش را مرهون گواکامولی (Guacamole) است؛ ولی با این میوۀ مغذی طعم‌های دیگری نیز می‌توان خلق کرد. در پست گذشته به دلایل شگفت انگیز بودن آواکادو اشاره کردیم. حال بیایید سری به آشپزخانه آواکادویایی‌مان (صفت نسبی) بزنیم!

   ساندویچ ALT

avocadolettucetomatosandwich3

   این ساندویچ سبک و در عین حال انرژی‌زا نام خود را از حروف ابتدایی سه عنصر اصلی سازنده‌اش، آواکادو (Avocado)، کاهو (Lettuce) و گوجه‌فرنگی (Tomato) گرفته است. البته می‌توان آن را بومی کرده و ساندویج گاک خواند!

   مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری مایونز بدون چربی ( دقت کنید بدون چربی، نه کم‌چرب!)
  • ۸ قطعه نان گندم کامل
  • ۴ برگ بزرگ کاهوی خرد‌ شده
  • یک عدد گوجۀ بزرگ خرد شده (به شکل ورقه)
  • یک عدد آواکادوی پوست‌گرفته و خرد شده
  • ۱۲ برش نازک خیار
  • ۴ ورقه پنیر سوییسی کم‌سدیم

   طرز تهیه: سس مایونز را روی قطعات نان بمالید. به ازای هر دو قطعه نان، یک برگ کاهو، یک ورقه گوجه، یک قطعه آواکادو، ۴ قطعه خیار و یک ورقه پنیر را به صورت لایه‌وار روی هم ‌بچینید. سپس ساندویچ‌ها را به صورت اریب نصف کنید. همین!

   کالری: ۳۰۵

   زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

   سالاد سرد جنوب‌غربی با ذرت و آواکادو

bean-salad   مواد لازم:

  • ۲ عدد کاهوی کوچک خرد‌شده (کاهوی کامل، حدود ۱۲ فنجان)
  • یک قوطی [کنسرو] لوبیا چیتی یا قرمز
  • یک و یک‌دوم فنجان ذرت
  • یک آواکادوی خرد شده
  • نصف یک پیاز قرمز حلقه‌حلقه شده
  • یک‌دوم فنجان گشنیز تازۀ ساطوری شده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر (Extra-virgin)
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو‌ترش تازه
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری زیره
  • سه‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل
  • یک‌دوم بسته چیپس ترتیلا (اختیاری)

   طرز تهیه: ۶تای اولی را در یک کاسۀ مخلوط کنید. ۵تای بعدی را در یک کاسۀ کوچک مخلوط کنید و سپس به کاسۀ بزرگ اضافه کرده و مخلوط کنید. سالاد حاضر است. می‌توانید با چیپس میل بکنید (البته چیپس ارزش غذایی چندانی ندارد).

   کالری: ۴۶۶

   مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

   سوپ آواکادو و کدو با سالسای خیار

avocado-zucchini-soup   مواد لازم:

  • ۳ فنجان کدو سبز خرد شده (معادل ۲ عدد کدو سبز متوسط)
  • یک‌دوم فنجان پیازچۀ خرد شده
  • یک قوطی براث سبزیجات (Vegetable Broth، به نوعی معادل آب گوشت در دنیای سبزیجات است، با پختن سبزیجات باقی مانده در یک ظرف، یک براث حاصل می‌شود. البته درست کردن آن دستور خاص خودش را دارد. براث به صورت کنسرو نیز عرضه می‌شود)
  • یک و یک‌چهارم فنجان خیار پوست‌گرفته و نگینی شده
  • یک قاشق غذاخوری گشنیز ساطوری شده
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه
  • یک‌دوم قاشق غذاخوری نمک
  • سه‌چهارم فنجان آواکادوی پوست گرفته و خرد شده
  • سه‌چهارم فنجان آب‌دوغ کم‌چرب
  • یک‌چهارم قاشق غذاخوری زیره

   کدو، نصف پیازچه و براث را در ظرفی مخلوط کرده و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه با درب بسته روی حرارت ملایم بگذارید تا کدو نرم شود. به مدت نیم ساعت این مخلوط را در کناری بگذارید تا خنک شود. در این حین، نصف دیگر پیازچه، خیار، گشنیز، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و نصف نمک را در ظرف کوچکی مخلوط کرده، روی ظرف را پوشانده و داخل یخچال بگذارید. بقیۀ آب لیمو، نمک، آواکادو، آب‌دوغ و زیره را با مخلوط کدو در مخلوط‌کن ترکیب کنید تا کاملاً نرم شود. این سوپ را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس سوپ را در کاسه ریخته و با سالسای خیار (که قبل از سوپ آماده کردید) سرو کنید.

   کالری: ۱۲۳

   مدت زمان آماده سازی: صرف نظر از زمان خنک سازی، ۲۰ دقیقه

 

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *