انتشار این مقاله


واکسن‌های نسل نو

پس از نوآوری‌های صورت گرفته در تولید واکسن‌های نوترکیب (recombinant vaccine)، اکنون نوبت به طراحی نسل جدید واکسن‌ها با کامپیوتر رسیده است. دانش نسبتاً نوظهور molecular modeling که در آن با استفاده از سیستم‌های کامپیتوری به  پیش‌بینی شکل فضایی  و سنتز مولکول‌هایی با شکل فضایی خاص پرداخته می‌شود درحال رقم زدن آینده‌ی واکسن‌ها است. محققان […]

پس از نوآوری‌های صورت گرفته در تولید واکسن‌های نوترکیب (recombinant vaccine)، اکنون نوبت به طراحی نسل جدید واکسن‌ها با کامپیوتر رسیده است.

دانش نسبتاً نوظهور molecular modeling که در آن با استفاده از سیستم‌های کامپیتوری به  پیش‌بینی شکل فضایی  و سنتز مولکول‌هایی با شکل فضایی خاص پرداخته می‌شود درحال رقم زدن آینده‌ی واکسن‌ها است.

محققان موفق شده‌اند تا نسل جدیدی از واکسن‌ها با قدرت مقابله‌ی جهانی علیه ویروس آنفولانزا تولید کنند. با همکاری محققان دانشگاه Lancaster ،Aton و Complutense university of Madrid واکسن‌های طراحی شده با کامپیوتر با موفقیت در آزمایشگاه تولید و تست شدند.

در پاندمی‌های قبلی آنفولانزا نظیر آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ و پاندمی‌های متعاقب و بعدی در سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۸ ما شاهد مرگ میلیون‌ها انسان بوده‌ایم. این مسائل خطر وقوع پاندمی‌های بعدی را به ما گوشزد می‌کند.

دکتر درک گاترر (DR. Derek Gatherer) محقق داشنگاه لنکستر توضیح می‌دهد:

تیم تحقیقاتی دو نوع مجزای واکسن را تولید کرده‌اند؛ یکی برای داخل ایالات متحده امریکا و دیگری در مقیاس جهانی. واکسن جهانی ما موفقیت هشتاد و هشت درصدی را در آزمایش‌ها نشان داده است. هر ساله سویه‌های جدیدی از ویروس آنفولانزا جهش می‌یابد و هر ساله‌ ما با گونه‌ی قوی‌تر و کشنده‌تری روبرو هستیم. نقص و ناکارامدی روش کنونی ایجاد واکسن ها، در زمستان ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به وضوح دیده شد . جایی که ویروس H3N2 توانست ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌ها را بی اثر کند.
در حال حاضر، واکسن جدید حاوی مخلوطی ایمن و کامل از انواع اپی‌توپ‌های انواع ویروس‌های آنفولانزاست که سیستم ایمنی بدن را در حالت آماده باش مناسبی قرار می‌دهد.

دکتر دارن فلاور (DR.Darren Flower)، محقق و استاد دانشگاه استونAston، در توضیح کلی طرح می‌گوید:

تولید واکسن براساس اپی‌توپ مقوله‌ی جدیدی نیست اما در گزارش‌های قبلی هیچ تأییدیه‌ی عملی و مستندی دال بر موفقیت و بی‌ضرر بودن، موجود نبود و تیم ما برای ترکیب واکسن جدید خود فقط و فقط از اپی‌توپ‌هایی که قبلا تست شده‌اند استفاده کرده است. به عبارت دیگر ما هم از بهترین واکسن‌های دنیا و هم از موفق‌ترین آن‌ها در کنار هم به شکل یک واکسن جدید استفاده کرده‌ایم.

اپی توپ (epitope)، قسمتی از یک آنتی ژن است که توسط سیستم دفاعی تشخیص داده می‌شود. در حال حاضر این تیم تحقیقاتی مشغول تکمیل واکسن برای آزمایش‌های میدانی در سطح جهانی است.

سينا سيدنور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید