انتشار این مقاله


گروه خونی بمبئی چیست و چه تفاوتی با گروه خونی O دارد

گروه خونی بمبئی به این نام رایج است، چون برای اولین بار در شهر بمبئی شناسایی شده است.

در ۲۲ آگوست سال ۲۰۰۸ یک بیمار تصادفی با شکستگی استخوان به بیمارستان منتقل شد. او بلافاصله در ICU بستری شد. در طول یک دورۀ ۲ تا ۳ روزه، علائم حیاتی وی به اندازۀ کافی پایدار بود تا بتواند تحت عمل جراحی قرار گیرد تا از هم‌راستا بودن استخوان‌های وی اطمینان حاصل گردد. با این وجود، پزشکان به دلیل عدم دسترسی به خون وی، نمی‌توانستند جراحی انجام دهند. گروه خونی او چیز متداولی نبود. گروه خونی او گروه خونی بمبئی بود و از این خون‌ها هم که پیدا نمی‌شود!


حتماً بخوانید:


در مورد گروه خونی بمبئی چه می‌دانید

بیشتر ما در مورد این گروه خونی اصلاً اطلاعی نداریم. گروه خونی بمبئی به این نام رایج است، چون برای اولین بار در شهر بمبئی (Bumbai) کشف شده است. این گروه خون بمبئی معمولاً با گروه خونی O اشتباه گرفته می‌شود و بارها به دلیل کمبود امکانات لازم در بانک خون، شناخته نشده است. این گروه خونی با گروه خونی O به دلیل نقص آنتی ژن H در گلبول‌های قرمز خون، متفاوت است. گروه بمبئی می‌تواند Rh مثبت یا Rh منفی باشد و یکی از نادرترین گروه‌های خونی در هند و هم‌چنین جهان است.

یک نفر از هر ۱۷۶۰۰ نفر در هند و یک نفر از هر ۲۵ هزار نفر در جهان دارای این گروه خونی است. هندی‌ها خیلی خوش شانس هستند زیرا فراواني اين گروه در آن ناحیه بیشتر از کل جهان است.

باور بر این است که این گروه خونی ناشی از جهش ژنی در بین جمعیت هندو بوده و به آرامی در سراسر جهان پخش شده است. شهری مانند بمبئی تنها ۳۵ الی ۴۰ اهداکنندۀ خون با این گروه خونی دارد. در مجموع ۱۷۹ نفر در هند با این گروه خونی شناخته شده هستند.

مشخصات گروه خونی بمبئی چيست

برای آشنایی بیشتر با مشخصات گروه خونی بمبئی، ابتدا باید جزئیات گروه خونی را درک کنیم.

هنگامی که ما می‌گوییم کسی گروه خونی A دارد به این معنی است که آنتی ژن نوع A و آنتی‌بادی B در خون او وجود دارد. افراد با گروه خونی AB هر دو آنتی ژن A و B را در خون خود دارند و هیچ‌گونه آنتی بادی ندارند. افراد با گروه خونی O فقط آنتی بادی A و B را دارند و هیچ‌گونه آنتی‌ژنی ندارند.

با این حال، آن‌چه که به طور کلی شناخته شده نیست این است که همه این گروه‌ها دارای آنتی ژن H نیز هستند. تعداد کمی از افراد وجود دارند که آنتی ژن H را نیز در خون خود ندارند. در عوض آنتی‌بادی H را دارند که به هیچ عنوان خون دیگری نمی‌تواند به آن‌ها انتقال داده شود.

گروه‌های خونی
گروه خونیآنتی‌ژنآنتی‌بادی
AA,HB
BB,HA
ABA,B,H
OHA,B
BombayA,B,H

 

گروه خون بمبئی از چه کسی می‌تواند خون بگیرد؟

از جمله فواید گروه خونی بمبئی این است که می‌توانند به تمامی افراد جامعه حتی کسانی که گروه خونی O دارند خون اهدا کنند، اما خودشان فقط می‌توانند از کسانی که گروه خونی بمبئی دارند خون بگیرند.

چرا گروه خون بمبئی به طور کلی به عنوان گروه O شناخته می‌شوند؟

در برگۀ نتیجۀ بیشتر مراکزی که آزمایش خون انجام می‌دهند، تنها وجود و عدم وجود آنتی‌ژن AB و Rh درخون آزمایش می‌شود. از آن‌جایی که گروه خوني بمبئي نه آنتی‌ژن A و نه آنتی ژن B را دارد، معمولاً به عنوان گروه خونی O خوانده می‌شود. بمبئی تنها زمانی شناخته مي‌شود که یک تست خاص برای آنتی ژن H انجام شود، و نتیجه بین گروه خونی O و بمبئی متفاوت باشد.

اگر به گروه خونی بمبئی نیاز داشته باشید چه باید بکنید؟

وقتی که می‌دانيم گروه خون بمبئی برای يكي از آشنايانمان مورد نیاز است چه کار باید بکنیم؟ آیا باید آن‌ها را رها کرده و فرد را به سرنوشت خود بسپاریم؟ یا می‌توانیم کاری انجام دهیم؟

با دنبال کردن این مراحل می‌توان جست‌وجویی برای گروه خونی بمبئی ترتیب داد.

  1. برای تمام اعضای خانواده و بستگان بیمار آزمایش خون انجام دهید. این احتمال وجود دارد که یکی یا فامیل دیگری این گروه را داشته باشد.
  2. درخواست‌های مورد نیاز را در روزنامه‌های پیشنهادی قرار دهید.
  3. برای گرفتن خون از شهرهای دیگر حاضر باشید.
  4. مؤثرترین راه بازدید از تمام بانک‌های خون منطقه و هم‌چنین شهرهای بزرگ همسایه است. معمولاً بانک‌های خون لیست زیادی از اهداکنندگان را دارند که تا آن تاریخ در بانک، خون اهدا کرده‌اند. از این لیست بزرگ، ۱ یا ۲ مورد ممکن است بمبئی باشد.
  5. بررسی کنید که آیا واحدی در مرکز گروه خونی بمبئی در دسترس است. هم‌چنین یک درخواست خون برای این مرکز ارسال کنید. در برخی موارد یک داوطلب با شما تماس گرفته و به شما كمک می‌كند. (روش بین‌المللی)

اگر گروه خوني بمبئي دارید چطور؟

تا حدودی می‌توان از چنین اورژانسی جلوگیری شود. همۀ ما باید گروه خونی خودمان را بدانیم و در صورت دریافت نتیجۀ O، اطمینان حاصل کنیم که نتیجه‌ی آزمایش بمبئی نیست. این کار را می‌توان با یک آزمایش خون هدفدار در یک مرکز مجهز انجام داد. فردی با این گروه نادر باید همیشه محتاط و هشیار باشد.

پی‌نوشت:

این مطلب بیشتر جنبۀ آشنایی با گروه خونی بمبئی دارد. اقدامات احتیاطی فوق بیشتر برای مردم هند اولویت پیدا می‌کند، چرا که جهش ژنتیکی مذکور در این نقطه شیوع بیشتری دارد.

نادیا اله یارزاده خیابانی


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. سلام ببخشید اگه یه خانم با این گروه خونی با فردی که گروه خونیش ABباشه ازدواج بکنه .فرزند این مادر گروه خونیش ABمیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید