انتشار این مقاله


اولین نقشه‌‌ی جامع سلول‌های مغز انسان زنده منتشر شد

مؤسسه‌ی آلن برای علوم مغزی، این هفته اولین پایگاه داده‌ی خود را برای سلول‌های مغز انسان زنده با دسترسی آزاد منتشر کرد.

نورون یک انسان، دانش انسانی دیگر است. این موضع مؤسسه‌ی آلن برای علوم مغزی است که این هفته، اولین پایگاه داده‌ی خود را برای سلول‌های مغز انسان زنده با دسترسی آزاد منتشر کرد. این دیتابیس شامل خصوصیات الکتریکی تقریباً ۳۰۰ نورون قشری از ۳۶ بیمار و بازسازی‌های سه‌بعدی از ۱۰۰ نوعِ این سلول‌ها می‌باشد. همچنین اطلاعات بیان ژن از ۱۶,۰۰۰ نورون از سه بیمار دیگر نیز جمع‌آوری شده است.


مقاله مرتبط: همه‌ی سلول‌های بدن در اطلسی جامع گرد هم می‌آیند!


مؤسسه‌ی آلن در همکاری با جراحان مغز و اعصاب سیاتل، واشنگتن، سلول‌های سالم را از قشر مغز بیمارانی که قرار بود تحت عمل جراحی برای صرع یا تومور مغزی قرار بگیرند، بدست آوردند. قشر مغز، لایه‌ی نازک بیرونی آن است که اعمالی مثل درک، حافظه، تفکر و هوشیاری به آن نسبت داده می‌شود.

این بافت‌ها که معمولاً در پزشکی ضایعات محسوب می‌شوند، اکنون دانشمندان را قادر ساخته‌اند تا به منبعی بکر برای درک مغز انسان دسترسی داشته باشند. محدودیتی که قبلاً وجود داشت، این بود که محققان محبور بودند برای مطالعه‌ی سلول‌های منفرد مغزی از سلول‌های مرده و یا سلول‌های جانوران آزمایشگاهی مثل موش استفاده کنند.

این اطلاعات جدید بایستی که یاری‌رسان محققان در تمایز سلول‌های منحصر به فرد مغز انسان از سلول‌های مغز سایر گونه‌ها و فرق بین سلول‌های سالم و بیمار باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید