انتشار این مقاله


شیمی و بیولوژی جهت تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید ترکیب شده‌اند!

دانشمندان برای حل مشکل مقاومت آنتی‌بیوتیکی، از آنتی‌بیوتیک‌های جدید که با استفاده از قارچ ها تولید کرده‌اند، بهره می‌برند.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه  Bristol، با ترکیب اختراعات بیولوژی سنتتیک و بیولوژی و شیمی، طرحی جدید اختراع کرده‌اند که اجازه‌ی تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی را می‌دهند که به شدت مورد نیاز هستند.

با توجه به مقاومت فزاینده‌ نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های موجود، نیازی حیاتی و اورژانسی به کشف و تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید که بیشتر موثر هستند، حس می‌شود.

تولیدات نویدبخش و موثر جدید، مشتقات آنتی‌بیوتیک پلورومیوتیلین (pleuromutilin) بوده و دارای هسته‌ی پلورومیوتیلین به‌دست‌آمده از قارچ Clitopilus passeckerianus هستند.


مقاله مرتبط: بیوسنسور می‌تواند تولید آنتی‌بیوتیک توسط میکروب‌ها را تشخیص دهد


تیم Bristol در مقاله‌ی جدید منتشر شده در ژورنال Nature Communications، خصوصیات ژنتیکی مراحل دخیل در بیوسنتز این ترکیب طی بیان شدن ژن آن در بدن جانداری دیگر و تولید یک پلورومیوتیلین نیمه‌سنتتیک به‌دست‌آمده از فعالیت‌های آنتی‌بیوتیکی پیشرفته را گزارش کرده‌اند.

این گزارش با به‌کار گیری مسیر کامل ژنتیکی تولید پلورومیوتیلین، شامل ۱۱ ژن از قارچ خوراکی و شبیه‌سازی و تولید آن‌ها در قارچ رشته‌ای Aspergillus oryzae که از نظر اقتصادی مفید بوده و به طور سنتی جهت تولید سس سویا مورد استفاده قرار می‌گرفته است، حاصل شده است.

پروفسور کریس ویلیس (Chris Willis) از دانشکدۀ شیمی می‌گوید:

این یک موضوع کلاسیک است که طبیعت می‌تواند بعضی چیزهای واقعا مفید را تولید کند ولی ترکیب طبیعت و شیمی، رویکرد بیولوژیکی سنتتیک را به ارمغان می‌آورد که با استفاده از آن، قادر به تولید چیزهای خیلی بهتر نیز هستیم.

این ترکیبات جدید، تنها گروهی از آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که  اخیرا به‌عنوان معالجات انسانی وارد بازار شده‌اند.

علاوه‌بر این، با استفاده از حالت جدید عملکرد آن‌ها و فقدان مقاومت متقابل، پلورومیوتیلین و مشتقات آن، گروه جدیدی با پتانسیل درمانی قوی‌تر، مخصوصا برای مقابله با گونه‌های مقاوم شده از قبیل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم شده به متیسیلین (MRSA) و بطور گسترده‌تر، برای مقابله با سل مقاوم شده به دارو، ایجاد کرده‌اند.


مقاله مرتبط: چه چیزی باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود؟


پروفسور Gray از دانشگاه علوم بیولوژیکی که سرگروه تیم نیز می‌باشد، به همراه دکتر اندی می‌افزاید:

این تحقیق بسیار شگفت‌انگیز است و همچنین راه را برای توصیف خصوصیات مسیر های بیوسنتتیکی تولیدات طبیعی بازیدیومیست‌ها در گروه‌های هتروژنی آکرومیست‌ها هموار می‌کند. بسیاری از قارچ‌ها، تا کنون مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و منابع دست‌نخورده محسوب می‌شوند. این طرح، همچنین فرصت‌های جدیدی برای اصلاحات شیمیایی دسته‌ی بزرگ و روبه‌رشدی از آنتی‌بیوتیک جدید به ارمغان می‌آورد.


مقاله مرتبط: نانوربات‌های صناعی؛ پایانی بر مقاومت آنتی‌بیوتیکی


نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید