انتشار این مقاله


تاثیر سیب و گوجه فرنگی بر ترمیم بافت ریه!

رژیم غذایی غنی از سیب و گوجه‌فرنگی احتمالا بتواند به ترمیم ریه افرادی که قبلاٌ سیگار می‌کشیدند کمک کند.

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه جانز هاپکینز بلومبرگ انجام شد نشان داده است که زوال طبیعی عملکرد ریه طی یک دوره ۱۰ ساله در بین کسانی که قبلا سیگاری بودند، و رژیم غذایی غنی از گوجه‌فرنگی و مرکبات دارند، آهسته‌تر است. (به خصوص سیب!)

محققان دریافتند عملکرد ریه در افرادی که روزانه به طور متوسط بیش از ۲ عدد گوجه‌فرنگی یا ۳ واحد میوه می‌خورند، نسبت به کسانی که کمتر از این مواد غذایی استفاده می‌کنند، آهسته‌تر پایین می‌آید. محققان غذاهای فراوری شده حاوی این میوه‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادند اما اثر حفاظتی روی ریه فقط با خوردن مرکبات تازه مشاهده شد.

علاوه بر این‌هاُ محققان مشاهده کردند که مصرف بیشترِ گوجه‌فرنگی با زوالِ آهسته‌ترِ عملکرد ریه‌ها در همه افراد (هم افراد سیگاری سابق و هم غیرسیگاری‌ها) در ارتباط است.


مقاله مرتبط: سیگار الکتریکی؛ خوب یا بد؟


این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی احتمالا بتواند به ترمیم ضایعات ریوی افرادی که استعمال سیگار را ترک کرده‌اند کمک کند. هم‌چنین این مقاله نشان می‌دهد که مصرف میوه می‌تواند فرآیند پیری طبیعی بافت ریه را کند‌تر کند؛ حتی اگر شخص تا به حال سیگار نکشیده باشد.
ولی در این مطالعه ارتباط عملکرد ریه با تغذیه، در افراد سابقاً سیگاری، برجسته‌تر از سایر افراد بود.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی عملکرد ریه و تغذیه بیش از ۶۵۰ نفر را در سال ۲۰۰۲ مورد بررسی قرار داد و این بررسی‌ها را ۱۰ سال بعد تکرار کرد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به پرسش‌نامه مربوط به اطلاعات تغذیه‌ای‌شان پاسخ گفتند و هم‌چنین اسپیرومتری انجام دادند تا ظرفیت تنفسی ریه‌های‌شان مشخص شود و نتایج فوق در نهایت به دست آمد.

عملکرد ریه از ۳۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند که سرعت آن بسته به سلامت عمومی و به خصوص افراد مختلف، متفاوت است.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی می‌تواند به کند کردنِ کاهش عملکرد ریه در همه افراد و همچنین بازسازی بافت آسیب دیده ریه افرادی که سیگار می‌کشیدند کمک کند.


مقاله مرتبط: سرطان ریه (بخش نخست: علائم، انواع و ریسک‌فاکتورها)


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید