انتشار این مقاله


ابرماه: سال ۲۰۱۸ با زوزه گرگ‌ها آغاز خواهد شد!

ماه گرگ، ماه آبی، ماه خونی … ۲۰۱۸ شاهد رخ‌داد هیجان‌انگیزی خواهد بود.

اگر شما هم به آسمان شب علاقه‌مندید، خود را آماده کنید؛ چرا که آسمان با یک ابرماه بسیار زیبا به استقبال سال جدید میلادی خواهد رفت.

بومیان آمریکا اولین ماه کامل ژانویه را “ماه گرگ” (wolf moon) می‌نامیدند. چرا که گرگ‌ها در چنین شبی، خارج از خانه‌های‌شان زوزه سر می‌دادند. از همین رو، عده‌ای این نام را برای جدیدترین ابرماهی که در پیش رو داریم برگزیده‌اند. این دومین ابرماه از یک مجموعۀ سه‌تایی خواهد بود. اولین مورد، سوم دسامبر سال جاری در آسمان دیده شد. و آخرین مورد که در تاریخ ۳۱ام ژانویۀ ۲۰۱۸ شاهدش خواهیم بود، “ماه آبی” (blue moon) نامیده می‌شود.

در این‌جا نگاهی بسیار مختصر به این پدیدۀ هیجان‌انگیز خواهیم داشت.

ابرماه چیست؟

ابرماه هنگامی رخ می‌دهد که ماه در شرایطی که کامل است به حضیض برسد؛ یعنی در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به زمین قرار بگیرد. مقارن بودن این دو رویداد موجب می‌شود ماه بزرگ‌تر و درخشان‌تر از هر زمان دیگر در آسمان دیده شود.

ابرماه
تصویری از ابرماه سوم دسامبر ۲۰۱۷ بر فراز مسجد بزرگ شیخ زاید در ابوطبی امارات متحدۀ عربی. امتیاز عکس: Giuseppe Cacace—AFP/Getty Images

طبق اطلاعات ناسا، این پدیده هر ۱۳ ماه یک‌بار رخ می‌دهد. ولی آن‌چیزی که سال ۲۰۱۸ را منحصربه‌فرد کرده، وقوع دو ابرماه در یک ماه واحد و تنها به فاصلۀ چند هفته می‌باشد. طبق اطلاعاتی که از سوی ناسا منتشر شده، ابرماه اول ژانویه سال بعد، ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از انواع عادی خواهد بود.

ابرماه سال 96
ابر ماه اول ژانویه سال بعد، ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از انواع عادی خواهد بود.

ولی سومین ابرماه یا همان ماه آبی که در آخرین روز ژانویۀ ۲۰۱۸ در آسمان ظاهر خواهد شد، موردی بسیار استثنایی خواهد بود. این پدیده مقارن با یک ماه‌گرفتگی کامل خواهد بود! در این رویداد باشکوه، هاله‌ای سرخ ابرماه را فرا خواهد گرفت. این درخشش سرخ در پی بازتاب پرتوهای خورشید در اتمسفر زمین مشاهده خواهد شد.


مقالۀ مرتبط: ماه‌گرفتگی اخیر به روایت تصویر


در این‌جا عنوان دیگری نیز وارد بازی خواهد شد؛ “ماه خونی” (blood moon)؛ چرا که در ماه در وضعیت خسوف کامل به این نام نیز خوانده می‌شود.

این رویداد را کی می‌توانیم مشاهده کنیم؟

این رویداد در شب بین اول و دوم ژانویه رخ خواهد داد و در ساعت ۲:۲۴ بامداد به وقت GMT (ساعت ۵:۵۴ بامداد به وقت ایران) به اوج خواهد رسید.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید