انتشار این مقاله


احساسی بودن حتی در پسرها نیز خوب است

پسران ما در دنیایی با طیف محدوی از احساسات زندگی می‌کنند .

تحقیقات نشان داده است که تقویت احساسات مختلف، مزایای فراوانی در سلامت بزرگسالان دارد. اما متاسفانه به نظر می‌رسد دیر به این نتیجه رسیده‌ایم. تنوع احساسی به طور قابل توجهی در کودکان، به خصوص پسرها، بسیار کم است. ما اغلب آن‌ها را بدون هیچ ضرورتی محدود می‌کنیم و این باعث می‌شود تا آن‌ها در بزرگسالی رفتار درستی نداشته باشند. ما سعی می کنیم در بزرگسالی آن‌ها را  از این محدودیت‌ها برهانیم، اما انجام این کار هم برای ما و هم برای آنان دشوار است چراکه آن‌ها اغلب با آن رفتار سروکار دارند. ما هیچ‌وقت به پسربچه‌هایمان نمی‌آموزیم که عشق بورزند، عشق بپذیرند و حس همدردی و مهربانی داشته باشند. بیان احساسات توسط زن و مرد علاوه مزایای سلامت روان دیگر مزایای فراوانی دارد، بر خلاف سرکوب احساسات که با عواقب ناگوار همراه است.

جامعه‌ و عدم توجه به جزئیات

اغلب اوقات متوجه می شویم که چرا باورهایی مانند این که مردان باید کمتر احساسی باشند، می‌توانند در جامعه ما ریشه‌دار شوند. جالب این‌ جا است که ما یک مسیر منحرف انتخاب می‌کنیم و قوانین و احکام را برای مقابله با پیامدهای جهالتمان نسب می‌کنیم؛ عواقب ما در رابطه با جنسیت خاص به عنوان جنسیت “ضعیف” و دیگری “جنسیت قوی”، و ما به جای نگاه کردن به علل ریشه بسیاری از شرارت ها در جامعه چشم پوشی می کنیم مانند تعیین جنسیتی خاص به عنوان جنسیت ضعیف و دیگری به عنوان جنسیت قوی و ما به جای نگاه کردن به علل ریشه‌دار شدن این گونه تفکر‌ها در جامعه چشم‌پوشی می‌کنیم.

اغلب هنگامی ترس بوجود می‌آید که احساسات را به عنوان بخشی اساسی از هستی انسان نمی‌پذیریم و معتقدیم که می‌توانیم آن‌ها را بی‌ارزش بدانیم یا حتی کاملا نادیده بگیریم. متاسفانه احساسات نمی‌توانند برای مدت طولانی سرکوب شوند. مبارزه با آن، اغلب برای هر یک از سیستم های ما بسیار سخت و غیر قابل کنترل است. با این حال ما در این زمینه شکست خود را نمی‌پذیریم.

رو به جلو، بدون احساسات!

ژوئن گربر و جسیکا لورا بورلی در مقاله‌ای با عنوان اهمیت تنوع احساسی در پسران می‌گویند:

پسران در دنیایی با طیف محدوی از احساسات زندگی می‌کنند که یکی از این احساسات تجربه‌ی خشم آن‌ها است که حتی ممکن است پرورش داده شود.

شاید این به خاطر آن باشد که ما می‌خواهیم تبلیغ کنیم که این جهان برای انسان است. بدون در نظر گرفتن احساسات، جهان چیست؟ آموزش به پسران و دختران برای پرورش احساسات خود و شناخت زمان مناسب و چگونگی استفاده از آن یک سرمایه‌گذاری بی خطر برای آینده است.

 

 

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید