انتشار این مقاله


ناوچه پرتقالی: ملغمه‌ای شگفت‌انگیز از هزاران جاندار غوطه‌ور در آب

غوطه‌ور بودن در آب از ویژگی‌های بارز ناوچه پرتقالی به شمار می‌رود.

شاید فکر کنید عکس بالا، تصویری از یک عروس دریایی رنگارنگ است؛ ولی متأسفانه اشتباه حدس زده‌اید. نام این موجود ناوچه پرتقالی (Atlantic Portuguese Man O’war) است؛ که دست بالقضا در این مورد هم اشتباه گرفته می‌شود، چرا که یک موجود نیست، بلکه کلنی غوطه‌وری از آب‌سان‌زیان (Hydrozoa) می‌باشد.۱


مقالۀ مرتبط: نیای مشترک واحد را فراموش کنید! مفهوم تکامل سیستم عصبی به مرحله جدیدی وارد شده است


این موجودات (همان هیدروزوآها) از نظر تنکردشناسی به یک‌دیگر چسبیده‌اند و برای این که بتوانند هم‌چون یک موجود مستقل نیازهای اولیه خود – تغذیه و تولید مثل – را رفع نمایند، مجبورند با یک‌دیگر همکاری کنند.

پاییز ۲۰۱۷ بود که آیرین مندز کروز (Irene Mendez Cruz)، عکاس حیات وحش، برای اولین بار در یکی از سواحل جنوب غربی انگلستان با این موجود، یا موجودات، روبه‌رو شد.

شرایط ناپایدار جوی که پاییز سال قبل بر سواحل جنوب غربی بریتانیا حاکم بود، به بزرگ‌ترین خودکشی دسته‌جمعی ناوچه‌های پرتقالی در این نقطه انجامید، که نسبت به رویدادی مشابه در سال ۲۰۱۲ نیز مقیاس وسیع‌تری داشت.

از آن‌جایی که تمام این اتفاقات در نزدیکی محل زندگی مندز کروز در حال رخ دادن بود، وی تصمیم گرفت از ساحل دیدن بکند. او در این بازدید دست‌کم ۱۰۰ عدد از این موجودات را مشاهده کرد که در ساحل سنت آیوز، کورن‌وال (St. Ives, Corwall) به گل نشسته بودند.

با این که این مجموعه عکس‌ها در محیط استودیو (نه ساحل) از ناوچه پرتقالی گرفته شده است، ولی باز هم نحوۀ غوطه‌ور شدن این موجود شگفت‌انگیز روی آب قابل تشخیص است.

غوطه‌ور بودن در آب از ویژگی‌های بارز ناوچه پرتقالی به شمار می‌رود. این توانایی ناشی از بادکنک شنای غیرمعمول ناوچه است که پر از هوا بوده و به نوعی باعث کاهش چگالی جانور می‌شود. گفتنی است ناوچه پرتقالی نام خود را مرهون همین ویژگی بکر می‌باشد، چرا که ظاهری شبیه به ناوچه‌های پرتغالی در قرن هجدهم دارد.


پی‌نوشت

۱. به نظر می‌رسد لفظ صحیح‌تر “ناوچه پرتغالی” باشد، نه پرتقالی. با این حال شخصاً متوجه نشدیم چرا در فارسی به “پرتقالی” ترجمه شده است. اشتباه از جانب ما نبوده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید