انتشار این مقاله


دینامیک عشق!

عشق، شاید شایع‌ترین پیشه‌ی انسان باشد. مردم تمایل به عشق و صمیمیت دارند. درک شدن، مورد توجه قرار گرفتن و نزدیک بودن به دیگران ما را به عشق سوق می‌دهد.

عشق، شاید شایع‌ترین پیشه‌ی انسان باشد. مردم تمایل به عشق و صمیمیت دارند. درک شدن، مورد توجه قرار گرفتن و نزدیک بودن به دیگران ما را به عشق سوق می‌دهد. بنابراین، اگر همه‌ی ما خواهان عشق هستیم، چرا برای بسیاری پیدا کردن یا حفظ عشق بسیار سخت است؟ چرا آن را کنار می‌گذاریم؟ چرا در پذیرش این احساس مشکل داریم؟ این فقط به این دلیل نیست که که به آهنگ‌های Adele، Al Green یا John Legend گوش می‌دهیم! بلکه به این دلیل است که عشق پویاست و از راه‌های مختلفی تجربه می‌شود. عشق تمام جنبه‌های زندگی را لمس می‌کند.

در بهترین حالت، عشق می‌تواند احساس راحتی، اعتماد به نفس، امنیت و سعادت به وجود آورد. گاهی هم می‌تواند احساس گناه یا شرم را تحریک کند و باعث رفتارهای غیرقابل‌قبول شود. ادغام تجربه‌های شخصی و بالینی و درمان‌های مبتی بر شواهد راهی موثر برای یافتن عشق فراهم کرده است. اما پیدا کردن عشق فقط آغاز ماجرا است. ماهیت عشق پیچیده و گاهی گیج‌کننده و همیشه پویا است.‌


مقاله مرتبط: انواع مختلف عشق


دینامیک مطالعه‌ی نیروهای محرکه است که یک سیستم و چگونگی تغییر آن را توصیف می‌کنند. با در نظر داشتن این تعریف از نقطه نظر علمی، دینامیک عشق را اینگونه می‌توان تعریف کرد: جستجوی نیروهای محرکه‌ی یک رابطه (از جمله تمایل، شادی، سازگاری، جذابیت، تعهدات و غیره) و تغییرات آن که ناشی از محرک‌های داخلی و خارجی است. (ارتباطات، خانواده، روابط دیگر، سلامت روانی فردی و غیره)

اگر از مثال فیزیک استفاده کنیم که طبیعتاً پویا است، می‌بینیم که انرژی کل یک سیستم فیزیکی با مجموع انرژی جنبشی و پتانسیل آن توضیح داده می‌شود. راندال و بث زوجی عالی هستند. این زوج سالم و دارای ارتباط قوی، وقتی که راندل بدون مشورت با بث، پدر پیر خود را برای زندگی کردن با آن‌ها دعوت کرد، دچار اختلاف شدند. انرژی کل یا سلامت کلی این رابطه با این کار راندال و اهمیت ندادن به نظر بث (انرژی جنبشی) تحت تأثیر قرار گرفت. با این حال، باید قدرت کلی روابط آن‌ها، تاریخچه‌ی مدیریت کشمکش‌های گذشته و ارتباط قوی آن‌ها (انرژی بالقوه) را به معادله اضافه کنید. در نهایت آن‌ها توانستند به طور موثری این اختلاف را حل کنند زیرا این کار راندال، هرچند قابل‌توجه است، اما در نهایت انرژی مثبت زیاد رابطه‌ی آن‌ها بر این اختلاف غلبه کرد.


مقاله مرتبط:پایه‌های زیست‌شناختی و تکاملی عشق


اینکه همیشه گوشه‌ی چشمی به عشق داشته باشید، ایده‌ی خوبی است. این امر حتی در زمان آشفتگی، اختلاف، ناآرامی‌های اجتماعی و عدم اطمینان سیاسی ضروری‌تر به نظر می‌رسد. عشق می‌تواند توسط هشدار، ترس، تروما، صدمه و بحران تحت‌الشعاع قرار گیرد. با این حال، عشق همیشه در دسترس است، حتی اگر شناسایی و احضار آن سخت باشد. درک بهتر و کنجکاوی درباره‌ی دینامیک عشق، دسترسی به آن را آسان‌تر می‌کند.

این رویکرد علمی راهی سرگرم‌کننده برای سازماندهی درک ما از عشق است و همچنین کشف اینکه چگونه افکار، احساسات و رفتارها همه در هم آمیخته شده‌اند و بر تجربه‌های شخصی ما از عشق تاثیر می‌گذارند. اما عشق با همان راهی که سرعت، جرم یا جاذبه را اندازه می‌گیرند قابل سنجش نیست. بنابراین، تعیین دقیق اینکه تخطی‌ها، تمایلات جنسی و توانایی به دست آوردن یکی از طرفین بر دیگری چه تأثیری می‌گذارد، واقعا دشوار است. اما باز هم، بیایید اکتشاف و یادگیری راه‌های جذاب، جالب و سرگرم‌کننده درک عشق را ادامه دهیم!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید