انتشار این مقاله


نوعی عنکبوت قدیمی دم نیز داشته است! ترسناک‌تر از این دیگر چه می‌خواهید؟

به نظر می‌رسد کابوس آراکنوفوب‌ها به حقیقت پیوسته است!

خبری بسیار بد برای کسانی که ترس از عنکبوت دارند: محققان موفق به کشف بقایایی از یک نوع “عنکبوت اولیه” (proto-spider) ماقبل تاریخی شده‌اند که دارای دمی دراز بوده‌اند، که طولی بیش‌تر از بدن جانور داشته است. دیگر ترسناک‌تر از این چه می‌خواهید؟!

پژوهشگران توانسته‌اند بقایای تقریباً دست‌نخوردۀ این موجود خارق‌العاده را در توده‌های کهربای موجود در میانمار کنونی کشف نمایند. عمر این توده‌ها ۱۰۰ میلیون سال تعیین شده است. محققان این عنکبوت باستانی را نوعی “شیمر” توصیف کرده‌اند؛ چرا که ترکیبی از اعضای ابتدایی و مدرن در ساختمان بدن آن دیده می‌شود. شیمر یا کایمرا (Chimera) نام یک هیولای چندرگه – شیر، بز، مار – در اساطیر یونان باستان است.

عنکبوت دارای دم
نمای پشتی از نمونه یافت شده از Chimerarachne yingi. امتیاز تصویر: University of Kansas/KU News Service

این جانور علاوه بر داشتن نیش، پایچه (pedipalp) و اندام تارساز (spinneret)، از دمی دراز نیز برخوردار بوده است. چنین ساختار دم‌مانندی در خویشاوندان بسیار دور عنکبوت‌های امروزی به نام “اورارانئیدا” (uraraneida) وجود داشته است. دم احتمالاً با حرکات پرتابی که در دو جهت مخالف انجام می‌داده، حضور شکارچی و یا طعمه را در محیط احساس می‌کرده است.


مقالۀ مرتبط: با تنها جانوری که خون را با روده‌هایش پمپ می‌کند آشنا شوید


پل شلدون (Paul Sheldon)، دیرین‌شناس، این عنکبوت را “نوعی حلقۀ مفقود” خوانده است که بین اورارانئیدا و عنکبوت‌های ابتدایی که امروزه نیز در اکوسیستم حضور دارند، ارتباط برقرار می‌کند. عنکبوت دم‌دار که هم‌اکنون Chimerarachne yingi خوانده می‌شود، با موجودات برجسته‌ای هم‌چون آرژانتیناسور گیاه‌خوار، اسپینوسور گوشت‌خوار، و روگوپس پا‌کوتاه هم‌عصر بوده است. با این وجود، احتمال دارد نوادگان این عنکبوت‌های دم‌دراز را بتوان در جنگل‌های جنوب‌شرقی آسیا یافت نمود.

ذخایر کهربای موجود در میانمار هزاران سال است که استخراج و در قالب جواهر به چین صادر می‌شده است. دانشمندان بندپایان گیر افتاده در داخل این کهربا را به دفعات مطالعه کرده بودند، ولی تا کنون موفق به محاسبۀ دقیق قدمت آن نشده بودند، که این مطالعۀ آخری در نهایت توانست به این سوال پاسخ دهد. کشفیاتی که اخیراً از مطالعه روی کهربای میانمار به دست آمده، ارزش جدیدی برای ثروت طبیعی این کشور تعریف کرده است؛ چنان که امروزه کهربا با هدف فروخته شدن به مراکز تحقیقاتی استخراج می‌شود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید