انتشار این مقاله


دنیای بدون کوسه؟ این آرزوی ترامپ به ضرر بشر است!

شاید برای بسیاری از مردم از جمله رئیس جمهور آمریکا، دوست داشتن کوسه‌ها دشوار باشد اما وجود این حیوانات برای سلامت اقیانوس‌ها ضروری است.

شاید برای بسیاری از مردم از جمله رئیس جمهور آمریکا، دوست داشتن کوسه‌ها دشوار باشد اما وجود این حیوانات برای سلامت اقیانوس‌ها ضروری است.

«امیدوارم تمام کوسه‌ها بمیرند!» این جمله‌ای است که دونالد ترامپ اخیراً گفته است.

با توجه به چیزی که در فیلم‌ها و تلویزیون از کوسه‌ها نمایش داده می‌شود، ترس از این حیوانات عادی است. در این برنامه‌ها خطری به مراتب بیشتر از خطر واقعی این حیوانات به تصویر کشیده می‌شود. البته خوشبختانه همه گول نمی‌خورند!

Melisa Marquez زیست‌شناس اقیانوس‌ می‌گوید:

کوسه‌ها با قدرت خاص خود و اینکه چگونه به اشتباه شناخته‌ می‌شوند مرا شیفته‌ی خود کرده‌اند.

او روی اینکه چگونه درک ما از این مخلوقات، حمایت از محافظت این حیوانات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین چگونگی تصویرسازی از آن‌ها در افسانه‌ها، اسطوره‌ها و اعتقادات و آداب و رسوم مردم را مطالعه می‌کند.

در افسانه‌ها، کوسه‌ها اغلب از بدی به دورند. برای مثال، در فرهنگ هاوایی، آن‌ها محافظانی خیراندیش هستند که مطابق با واقعیت است! محققان می‌دانند که کوسه‌ها نقس اکولوژیکی حیاتی دارند. برای مثاله در Shark Bay استرالیا، نه تنها خورده شدن بلکه ترس از خورده شدن توسط کوسه‌ها باعث جلوگیری از مصرف بیش از حد علف‌های دریایی توسط لاک‌پشت‌های دریایی و دوگانگ (نوعی پستاندار دریایی) می‌شود. بنابراین کوسه‌ها باعث محافظت از بالا به پایینِ تنوع زیستی می‌شود که برای حمایت از بقای اقیانوسی حیاتی است.

دنیایی بدون کوسه‌ها به دلایل مختلفی بسیار بد خواهد بود. ما راه درازی برای فهم پیچیدگی اکوسیستم اقیانوسی و پیامد حاصل از اشفتگی آن داریم. وقتی کوسه‌ها ناپدید شوند اتفاقات عجیبی رخ خواهد داد. در برخی موارد این باعث گسستگی زنجیره‌ی غذایی خواهد شد زیرا بیسیاری از گونه‌های کوسه‌های بزرگ در رأس زنجیره هستند و شکارچی‌های کوچک‌تر را کنترل می‌کنند که در صورت نبود کوسه‌ها می‌توانند باعث استثمار غذاهای دریایی در دسترس شوند.

دنیای بدون کوسه‌ی ترامپ چگونه خواهد بود؟

اقیانوس‌ها غذای کمتری برای ما خواهند داشت و پر از ستاره‌ی دریایی و جلبک می‌شوند. کوسه‌ها منشأ عواید اقتصادی و شغل نیز هستند. گرچه صید کوسه‌ها هنوز با شک همراه است اما توریسم کوسه‌ها در ایالت متحده آمریکا، استرالیا و آفریقای جنوبی و جاهای دیگر سالانه میلیون‌ها دلار سود به همراه دارد.

اما ترس غیرمنطقی ما از حیات‌وحش تنها به نسل‌کشی کوسه‌ها منتهی نمی‌شود. حذف تنوع زیستی ترسناک و ناراحت‌کننده است که باعث کاهش گونه‌هایی در اشکال و اندازه‌های مختلف می‌شود. نهنگ‌ها، آرمادیلوها، اپوسوم‌‌ها، گوفرها و غازها و … چه کسی به آن‌ها نیاز دارد؟ خب شاید ما! آن‌ها دیگر مخلوقات آزاردهنده مانند رت‌ها، حشرات و کنه‌ها را می‌خورند.


مقاله مرتبط:استیون هاوکینگ: سیاست‌های ترامپ در رابطه با آب‌وهوا می‌تواند زمین را در آستانه نابودی قرار دهد!


البته خبرهای خوبی در این اعلام تنفر ترامپ وجود دارد. برخی از موسسه‌های خیریه کمک به کوسه‌ها، این بالا پایین رفتن ناشی از عصبانیت ترامپ را به عنوان یک هدیه در نظر می‌گیرند که باعث توجه بیشتر به این حیوانات می‌شود. مراقب باشید که چه آرزو می‌کنید!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید