انتشار این مقاله


تست تنفس برای داروها و بیماری امکان‌پذیر است

از انجا که تست های دارو اخیرا بر مبنای خون یا نمونه های ادرار هستند ،محققان دانشگاه گوتنبورگ یک روش برای تست دارو با استفاده از آنالیز ترکیبات مختلف در هوای بازدمی شناسایی کردند . با توجه به گزارش نتایج تحقیقاتشان در نشریه مطالعه تنفس آنها اثبات کردند که چگونه جمع کردن و آنالیز ترکیبات […]

از انجا که تست های دارو اخیرا بر مبنای خون یا نمونه های ادرار هستند ،محققان دانشگاه گوتنبورگ یک روش برای تست دارو با استفاده از آنالیز ترکیبات مختلف در هوای بازدمی شناسایی کردند .

با توجه به گزارش نتایج تحقیقاتشان در نشریه مطالعه تنفس آنها اثبات کردند که چگونه جمع کردن و آنالیز ترکیبات برون ساخته در مایع مخاط مسیرهای هوایی تست غیر تهاجمی و کنترل را ممکن میسازد .

نویسنده اصلی دکتر Goran Ljungkvist گفت : هوای بازدمی دارای ذراتی است که مواد غیر فرار حمل میکند . اجزای اصلی ،لیپید ها  و پروتئین ها ،از مخاط مجرای تنفسی منشا میگیرند . فرآیند جمع آوری غیرتهاجمی است در یک مدت کوتاه میتواند تکرار شود و اسان است . توده ی کوچک نمونه گیری شده یک چالش تحلیلی است .با این وجود ذرات هوای بازدمی مبدا جدید و امیدوار کننده برای آنالیز زیست نشانگر ها هستند .

” ما از ۱۳ نفر آزمایش شوندگانی که به مصرف متدون تن در دادند نمونه ی تنفسی گرفتیم تا کشف کنند که آیا اثرات دارو بوسیله هوای تنفسی قابل شناسایی است به جای استفاده از روش های تهاجمی که بی عیبی و بی نقصی فرد آزمایش شونده را از بین میبرد .

ما همچنین خواستار کشف بهترین روش برای جمع آوری ذرات متدن در هوای بازدمی بودیم . در نتیجه مطالعه  ما دو روش متفاوت نمونه گیری را مقایسه کرد : روش بسته بندی و روش فیلتراسیون الکتریکی .

فیلتراسیون الکتریکی به طور بالقوه اجزای هوای بازدمی را در هر سایزی جمع میکند در حالیکه در روش بسته بندی ذرات با سایز ۰/۵ _۰/۷ متر را جمع میکنند که برای آشکار کردن مایع مخاطی مسیر های هوایی کوچک شناخته شده است .

محققان از روش کروماتوگرافی _ اسپکترومتری توده ای برای آنالیز نمونه های جمع آوری شده به خوبی ارزیابی الگوهای تنفسی متفاوت استفاده کردند .

نتایج آنها نشان داد که متدن در همه ی نمونه ها با استفاده از هر دو روش نمایان بود، اما زمانی که از روش بسته بندی استفاده میشد تمرکز بر روی متدن در هوای بازدمی کمتر از ۱% تمرکز بر روی متدن در روش فیلتراسیون است .

دکتر Ljunglvist گفت :تفاوت در مقدار های جمع آوری شده متدن در بین دو روش خیلی زیاد بود . این ، سوال دوم درباره ی منشا ذرات جمع آوری شده ، آلوده کننده های محتمل برای جریان دهانی ، الگو تنفسی و در آخر طراحی وسآوری را بر انگیخت.

طراحی وسیله در جهات مختلف دشوار است و این محتمل است که تفاوت بزرگ در مقدار های جمع آوری شده قابل توضیح به وسیله نمونه گیری از توزیع های مختلف سایز ذره است . وسیله ای که بر اساس فیلتراسیون است ؛ همچنین ذرات بزرگتر را جمع میکند نه جمع آوری به روش بسته بندی . طراحی وسیله همچنین خطر آلودگی از مایع دهانی و کاهش میانگین جمع آوری حقیقی را تحت تاثیر قرار میدهند .

به هر طریق ،  ما باور داریم که مقدار بسیار زیاد متدن جمع آوری شده به وسیله روش فیلتراسیون ممکن است به خاطر سهم قابل توجه متدن از مسیرهای هوائی مرکزی یا یا مسیر دهانی نایی باشد .

نتایج ما و روش ها میتواند پیامد هایی برای آنالیز ترکیبات درون زا و برون زا در هوای بازدمی به عنوان زیست شناساگر های سیستمیک و بیماری های ریوی همانند فرآیندهای دخیل در پیشرفت روش های جدید برای مطالعه آشکار سازی انسانی برای آشکار سازی انسانی برای آلودگی مادر زادی داشته باشد .

آیدا جاملو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید