انتشار این مقاله


داروی کاهش کلسترول “Praluent” خطر مرگ را کاهش می‌دهد

داروی کاهش کلسترول (Praluent” (alirocumab” که توسط شرکت داروسازی Sanofi فرانسه تولید شده است، توانایی کاهش ۱۵ درصدی خطر در بیماری‌های قلبی-عروقی حاد را دارند.

داروی کاهش کلسترول (Praluent (alirocumab توسط شرکت داروسازی Sanofi فرانسه تولید شده است. طی پژوهشی مشخص شده است این دارو در کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی حاد مانند سکته‌های قلبی و مغزی به میزان ۱۵ درصد تواناست.

الیروکوماب همچنین با کاهش ۱۵ درصدی خطر مرگ با علل گوناگون نشان داد، دسته جدیدی از داروها که مهارکننده‌‌های PCSK9 نامیده می‌شوند می‌توانند عمر را افزون کنند.

فواید در میان آن دسته که به صورت مداوم کلسترول بد (یا همان LDL) بالایی داشتند بیش‌تر نیز بود. در این دسته بعد از دو سال مصرف دارو شاهد کاهش ۲۹ درصدی مرگ بودیم.

مهارکننده‌های PCSK9 آنتی‌بادی‌های مونوکلونالی هستند که پروتئینی خاص را در کبد هدف قرار داده و غیرفعال می‌کنند. حاصل این فرآیند کاهش قابل توجه کلسترول بد گردش خون می‌باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد این داروها که هر دو تا چهار هفته تزریق می‌شوند٬ حتی ممکن است بهتر از استاتین‌ها عمل کنند. استاتین‌ها داروهای سنتی خط اول درمان کلسترول بالا می‌باشند. کلسترول بالا فاکتوری تاثیرگذار در بروز بیماری عروق کرونری قلب می باشد. بر طبق سازمان جهانی بهداشت این بیماری شایع ترین بیماری قلبی و قاتل شماره یک زنان و مردان در جهان می‌باشند.


مقاله مرتبط: توصیه های ساده و موثر برای افزایش کلسترول خوب


ولی نه Praluent و نه رقیب اصلی آن (Repatha (evolocumab که توسط شرکت داروسازی Amgen ساخته شده٬ نتوانسته‌اند موفقیت تجاری کسب کنند. دلیل این شکست تجاری برچسب قیمت چهارده دلاری است که بیمار باید به صورت سالانه بپردازد.

فیلیپه گابریل استج (Philippe Gabriel Steg) در این مورد می‌گوید:

(مدیر بخش قلب و عروق بیمارستان Bichat پاریس و از محققین این مقاله)

سال پیش٬ محققان اثراتی مشابه برای Repatha گزارش کردند با این مضمون که توانسته بود ریسک حمله قلبی و بستری‌شدن را ۱۵٪ کاهش دهد. اکنون که ما دو داروی آزمایشی در اختیار داریم که فواید مهارکننده‌های PCSK9 را نشان می‌دهند و با درنظر گرفتن این واقیعت که برای اولین بار نرخ مرگ و میر کاهش‌یافته گزارش شده است٬ به نظر می‌رسد این داروها معادلات را برهم زده‌اند.

یافته‌‌هایی که در کنفرانس دانشکده آمریکایی قلب در اورلاندو ارائه شد٬ بر اساس بررسی‌ها روی ۱۹۰۰۰ نفر در پنجاه و هفت کشور دنیا که به صورت تصادفی alirocumab یا دارونما دریافت کرده بودند؛ به دست آمده بود. افراد شرکت‌کننده بالای ۴۰ سال سن داشتند و با حداکثر دوز استاتین تحت درمان قرارگرفته بودند. درمان مذکور قادر به پایین‌آوردن میزان کلسترول آن‌ها نبود. این پژوهش بر روی افرادی صورت گرفت که میزان کلسترول LDL بالای ۷۰ mg/dL و میزان non-HDL  کلسترول ۱۰۰ mg/dL یا بیش‌تر داشتند.


مقاله مرتبط: رابطه میان مصرف لبنیات با لاغری و کاهش کلسترول


شرکت‌کنندگان تا پنج سال تحت پیگیری قرار گرفتند و ۴۴٪ تا سه سال یا بیش‌تر مشارکت داشتند.

تزریق‌های صورت گرفته به خوبی توسط بیماران تحمل شدند. خارش خفیف٬ قرمزی٬ ورم در ۳٪ بیمارانی که دارو و ۲٪ بیمارانی که پلاسبو دریافت کرده بودند مشاهده شد.

Valentin Fuster پزشک بیمارستان Mount Sinai که در تحقیق نقشی نداشت اظهار کرد:

من باور دارم این مطالعه شیوه عملکرد ما را تغییر خواهد داد.

گرچه او خاطر نشان کرد هزینه بالا مانعی بزرگ در این مسیر خواهد بود.

او در یک نشست مطبوعاتی بیان داشت:

تاکنون در دسترسی به این نوع داروها بسیار دشوار بوده است. امیدوارم این مطالعه جرقه و کاتالیزوری برای دسترسی بهتر بیماران به این داروها باشد.

بر اساس اظهارات شرکت سازنده کاربرد Praluent به غیر از ایالات متحده آمریکا در شصت کشور مورد تائید قرار گرفته است. درحالی که Repatha در سال ۲۰۱۵ وارد بازار دارویی آمریکا شد.

در بیانیه‌ای Sanofi and Regeneron اعلام کرد که تلاش می‌کنند هزینه تمام‌شده دارو را برای بیماران در معرض خطر بالا کاهش دهند.

Leonard Schleifer رئیس و مدیر اجرایی Regeneron:

ما متعهدیم تا بر روی تمام برنامه‌های سلامت که به رفع موانع مسیر دسترسی بیماران با خطر بالا کمک می‌کنند کار کنیم.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید