انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۰)

“تصاویر روح” پرتو X می‌تواند دوز پرتوتابی را کاهش دهد. این تکنولوژی پرتوتابی سرطان‌زای کمتری نسبت به دستگاه‌های متعارف کنونی دارد.

“تصاویر روح” پرتو X می‌تواند دوز پرتوتابی را کاهش دهد

روش جدید تصویربرداری اشعه‌ی ایکس با دوز یک میلیون برابر کمتر، دستاورد بزرگی خواهد بود.
روش جدید تصویربرداری اشعه‌ی ایکس با دوز یک میلیون برابر کمتر، دستاورد بزرگی خواهد بود.

تیمی از فیزیک‌دانان چینی با استفاده از تکنیک آماری به نام تصویربرداری روح تصاویر پرتوی ایکسی با جزئیات به وجود آورده‌اند که ۲۰ سال پیش برای اولین بار با فروسرخ و نور مرئی به‌دست آمده بود. محققان این زمینه می‌گویند که نسخه‌های آینده‌ی این سیستم می‌تواند با استفاده دوربین‌های ارزان قیمت، تصاویر x-ray بسیار واضح به وجود آورد. این تکنولوژی پرتوتابی سرطان‌زای کمتری نسبت به دستگاه‌های متعارف کنونی دارد.

یک فضاپیمای محدود به سیارک نشانه‌های حیات را یافته است -البته روی زمین

دوربینی روی فضاپیمای OSIRIS-REx این تصویر را از اقیانوس آرام، باجا کالیفرنیا در مکزیکو، و قسمت‌هایی از جنوب غرب ایالات متحده گرفته است. خطوط سیاه اطلاعات ناقصی هستند که بر ثر دفعات کوتاه اکسپوژر ایجاد شده است. (NASA)

نزدیک به ۳۰ سال پیش، فضاپیمای گالیلئو در راه سفرش به مشتری، بر فراز زمین به پرواز درآمد. این عملیات با همکاری فضانورد، کارل ساگان برای یک آزمایش جالب بود: جستجوی نشانه‌های حیات روی زمین از فضا. اکنون فضانوردان همین آزمایش را تکرار کرده‌اند؛ این بار با یک فضاپیمای دیگر که در اواخر ۲۰۱۷ زمین را رصد می‌کرده است. این فضاپیما هم زمین را پر از اشکال حیات یافته است ولی با یک نتیجه‌ی جانبی: سطوح اتمسفری کربن دی اکسید و متان بسیار بالاتر از چیزی است که گالیلئو ثبت کرده بود.

بانک مغز ورزشکاران استرالیا

Ronald Martinez/Getty
Ronald Martinez/Getty

اولین بانک استرالیا برای جمع‌آوری مغز افراد ورزشکار، بیست و هفتم مارس آغاز به کار کرد. بانک مغز ورزشکاران استرالیا، تحقیقات انسفالوپاتی تروماتیک مزمن را ممکن خواهد کرد. این عارضه افرادی با سابقه‌ی آسیب‌های مغزی مکرر را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مثل آن‌هایی که ورزش‌های پرتماس انجام می‌دهند یا کسانی مثل کهنه سربازان نظامی. این بانک که نوآوری جالبی از طرف مرکز مغز و ذهن دانشگاه سیدنی و بیمارستان رویال پرنس آلفرد این شهر است، شش اهدا از طرف ورزشکاران سابق این کشور را دریافت کرده بود. این مرکز همچنین، نمونه‌هایی را از کسانی که به طور حرفه‌ای ورزشکار نبوده‌اند نیز جمع‌آوری خواهد کرد.

در جستجوی سیارات فراخورشیدی

ARIEL، اولین تلسکوپ فضایی اگزوپلنت‌ها، با تمرکز بر اتمسفرهای داغ‌تر از ۳۵۰ خواهد بود. (NASA)

آژانس فضایی اروپا اولین تلسکوپ فضایی، مختص مطالعه‌ی اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی یا اگزوپلنت‌ها را پس از انتخاب بیستم مارس به منظور توسعه‌ی مأموریت، راهی فضا کرد. این مأموریت با نام برآورد بزرگ حسگر از راه دور فروسرخ اتمسفریک اگزوپلنت (ARIEL)، بیش از هزار سیاره‌ی فراخورشیدی شناخته شده را کاوش خواهد کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید