انتشار این مقاله


آپنه خواب، متفاوت در زنان و مردان

در مطالعه آپنه خواب، در علائم بیماری و ضخامت قشر مخ مردان و زنان، تفاوتهایی یافت شد.

محققان از دانشکده پرستاری UCLA، مدارک بالینی و تصاویر تشدید مغناطیسی (MRI) مغز بیمارانی که اخیرا با آپنه خواب تشخیص داده بودند بررسی کردند و ارتباطهای واضحی میان نازک شدن ضخامت قشر مخ و علائم آپنه کشف کردند. آنها همچنین تغییرات متمایزی در ساختارهای مغزی و علائم بیماری یافتند که میان زنان و مردان متفاوت بود. برای مثال، مناطق بیشتری از قسمت فوقانی لوب پیشانی مغ زنان مبتلا به آپنه در مقایسه با مردان یا گروه کنترل، نازک‌تر بود؛ که ممکن است علتی برای نقایص شناختی بیشتر در میان زنان مبتلا به این بیماری باشد. قشر مخ هیچ یک از افرادی که آپنه خواب نداشتند، کاهش نیافته بود. بعلاوه، نازک شدن قشر بطور کلی می‌تواند به اختلال در تنظیم سیستم عصبی اتونوم منجر شود؛ این اختلال خود می‌تواند با عمل تنفس مختل شده از طریق مجرای هوایی فوقانی در این بیماران مرتبط باشد.

آپنه خواب انسدادی، که اختلال مجرای هوایی فوقانی را شامل می‌شود، نزدیک به ۱۰ درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل آن ناشناخته است. مردان در مقایسه با زنان، ۲ برابر شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند؛ و علائم و عملکرد مغزی بنظر می‌رسد که میان مردان و زنان متفاوت است. با این حال، در حالیکه مطالعات قبلی ارتباطهایی میان تغییرات ساختار مغز و علائم بالینی عمومی (این بیماری) برقرار کرده‌اند، هیچ یک از آنها تفاوتهای جنسیتی را در ساختار مغز با علائم آپنه، مرتبط نیافته‌اند. این بیماری اگر درمان نشود، تاثیر آن در طی زمان بصورت آسیب مغزی گسترش می‌یابد.

محققان با استفاده از تصویر برداری تشدید مغناطیسی با رزولیشن بالا، ضخامت قشر مغز ۱۲ زن و ۳۶ مرد را که با آپنه خواب انسدادی ملایم تا حاد تشخیص داده شده بودند (و بخاطر شرایطشان تحت درمان قرار نگرفته بودند)، بررسی کردند؛ و همچنین نتایج آن را با نتایج بررسی ۴۰ مرد و ۲۲ زن بعنوان گروه کنترل (که مبتلا به آپنه نبودند)، مقایسه کردند. سپس محققان یافته‌های بالینی هر بیمار را با شواهد نازک شدن قشر، مقایسه کردند.

این مطالعه، یکی از اولین مطالعه‌هایی است که تفاوتهای بالینی میان زنان و مردان مبتلا به آپنه خواب را برجسته می‌کند؛ و همچنین با توجه به این علائم متفاوت، به رویکردهای درمانی متفاوتی اشاره دارد. آسیب بزرگتر قشر در مراکز شناختی مغز زنان ممکن است علتی برای مشکلات شناختی بیشتر آنها در مقایسه با زنان باشد؛ در حالیکه نازک شدن (قشر) در مردان و زنان مبتلا به آپنه خواب ممکن است باعث تنفس مختل شده این افراد باشد. اینکه آیا این تغییرات فیزیکی مغز بر اختلال آپنه خواب مقدم هستند یا این تغییرات باعث بدتر شدن بیماری در زمان پیشرفت آن می‌شوند، هنوز واضح نیست.


مقاله مرتبط: آپنه خواب


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید