انتشار این مقاله


آيا موادغذایی جذب آنتی‌بیوتیک‌ها را مختل می‌کنند؟

گذراندن یک دوره‌ی درمانی با آنتی‌بیوتیک هرگز آسان نبوده‌است. علاوه بر سختی‌های خود بیماربودن، فرد مجبور است ليستي از عوارض جانبي دارو ها و يا تداخلات دارويي با مواد غذايي، ویتامین‌ها و ديگر دارو ها را نيز تحمل كند.  اين مشكلات براي هر درمان دارويي منحصر به فرد است ولي در حالت كلي شما بايد از […]

گذراندن یک دوره‌ی درمانی با آنتی‌بیوتیک هرگز آسان نبوده‌است. علاوه بر سختی‌های خود بیماربودن، فرد مجبور است ليستي از عوارض جانبي دارو ها و يا تداخلات دارويي با مواد غذايي، ویتامین‌ها و ديگر دارو ها را نيز تحمل كند. 

اين مشكلات براي هر درمان دارويي منحصر به فرد است ولي در حالت كلي شما بايد از مصرف الكل در هنگام درمان بوسيله آنتي بيوتيك ها خودداري كنيد. رژيم غذايي موردي است كه بر روي بسته برخي دارو ها در مورد آن هشدارهايي داده می شود ولي در بعضي اين‌گونه نيست.

چرا فقط گاهی اوقات مصرف همزمان برخی مواد غذایی و دارویی توصیه نمی‌شود؟

مصرف مواد غذایی همراه با آنتی بیوتیک‌ها الزاما عوارض جانبی خطرناکی به‌دنبال نخواهد داشت ولی این امر موجب کاهش میزان تاثیر دارو (bioavailability) می‌شود؛ bioavailability همان حداکثر توان اثر دارو است که درصورت ورود کامل دارو به خون ایجاد می‌‌شود برای مثال داروهایی که به داخل وریدها تزریق می‌شوند، اثر خود را به‌طور کامل اعمال می‌کنند اما حداکثر تاثیر دارو های خوراکی در بازه ای بزرگ تغییر می کند که این تغییر به نوع دارو بستگی دارد ومعمولا منحصربه‌فرد است.
مواد غذایی تاثیر بسزایی در میزان حداکثری تاثیر بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها دارند و می‌توانند تغییراتی در شیوه جذب یا میزان اثرگذاری آنتی‌بیوتیک‌ها اعمال کنند.
همه آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت یکسان با مواد غذایی در حال گوارش در داخل روده ها تداخل ندارند یا دربرخی موارد دیگر، ممکن‌است ساختار دارو به‌طور کامل تغییر کند.
این اثر مواد غذایی بر روی دارو ها ما را به این نتیجه می رساند که بعضی از دارو ها به خصوص آنتی‌بیوتیک ها به صورت کامل به داخل خون جذب نمی شوند که این بدین معنی است که اثر دارو های خوراکی معمولا کم تر از توان بالقوه ی آن دارو است.

به نظر می‌رسد کلسیم یکی از موادی هست که با انواع زیادی از آنتی‌بیوتیک ها تداخل دارد و موجی کاهش جذب آن‌ها می‌شود؛ لازم به ذکر است که بر بعضی از آنتی‌بیوتیک ها نیز تاثیری ندارد؛ برای مثال اگر همراه قرص های پنی‌سیلین خود یک لیوان شیر نیز بنوشید نه تنها عارضه‌ای جانبی به دنبال نخواهد داشت، بلکه موجب تاثیر بهتر این دارو نیز می‌شود.
این موضوع در مورد تتراسایکلین ها و فلوروکینولون ها متفاوت است. (این دو بالاترین تجویز برای بیماران را در آمریکا دارا هستند).  این دو آنتی‌بیوتیک به کلسیم( و دیگر مواد معدنی مثل آهن، روی و منیزیوم) می‌چسبند به گونه‌ای که از جذب آن‌ها درمقایسه با حالت عدم مصرف دارو، تا حد زیادی جلوگیری می کنند.
همه ی داروهای شامل دو خانواده‌ی تتراسایکلین و فلوروکینولون این تداخل با کلسیم، در درجات مختلف دارا می باشند بنابراین استفاده‌ی همزمان این دارو ها با محصولات شامل کلسیم توصیه نمی‌شود.
برخی داروها نیز تاثیر بسیار ناچیزی بر میزان جذب درصورت مصرف مواد لبنی در فواصل زمانی کوتاه قبل و بعد مصرف دارو نشان می‌دهند

به یاد داشته باشید که خواندن دستورالعمل‌هایی که بر روی بسته آنتی‌بیوتیک شما نوشته شده است بسیار مهم است. همچنین از پزشک معالج خود در مورد رژیم غذایی خود به هنگام مصرف آن داروی بخصوص(آنتی بیوتیک) سوال کنید چرا که علاوه بر محصولات لبنی، برخی مواد نظیر  شربت پرتغال غنی شده با کلسیم، آنتی اسید‌های معده، منابع کلسیم، دارو های مسهل و مولتی ویتامین ها هم می توانند تاثیر منفی در عملکرد آنتی بیوتیک ها داشته باشند. گاهی اوقات استفاده از این مواد یک مدت قبل یا بعد از استفاده از آنتی‌بیوتیک ها مشکلی ندارد اما دوری از مصرف این مواد تا اتمام دوره‌ی درمان توصیه می‌شود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید