انتشار این مقاله


اولین تصویر حیرت‌انگیز شکارچی سیارات ناسا به زمین ارسال شد

ماهواره‌ی نقشه بردار فراخورشیدی گذران (TESS) اولین تصویر خود را فرستاد.

ماهواره‌ی جدید شکارچی سیارات ناسا اولین تصویر خود را فرستاد. ماهواره‌ی نقشه بردار فراخورشیدی گذران (TESS) ماه آوریل راهی فضا شد.

روز هفدهم ماه می، این ماهواره از هشت هزار کیلومتری سطح ماه عبور کرد و با مانور قلاب سنگی خود راهی مقصدش شد. قلاب سنگ گرانشی استفاده از نیروی گرانشی سیارات برای به حداقل رساندن نیروی محرک فضاپیماها است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، انتظار می‌رود ماهواره در ماه ژوئن وارد مدار فوق شده و جستجوی سیارات را شروع کند. این عکس، بیست و ششم آوریل گرفته شده و اولین تست دوربین آن محسوب می‌شود.

در این تصویر، سحابی قنطاروس در مرکز قرار گرفته، و هر نقطه‌ی درخشان، بیش از ۲۰۰ هزار ستاره را نشان می‌دهد. فلاش پرنور در پائین عکس ستاره‌ی بتا قنطورس است که ۳۹۱ سال نوری با ما فاصله دارد.


مقاله‌ی مرتبط: داستان‌های ناگفته: تابه‌حال حیات هوشمند روی زمین را از فضا دیده‌اید؟


تصویر ناسا
NASA/MIT/TESS

این عکس حاصل کار یکی از چهار دوربین تِس است که انتظار می‌رود ۴۰۰ برابر آسمانی را که در این جا نشان داده شده است، در مأموریت دوساله‌ی خود برای ما نمایان کند. از تِس انتظار داریم که در طول این دو سال، تقریباً ۲۰ هزار سیاره‌ی فراخورشیدی برای ما پیدا کند.

کار تِس ردیابی منقطع شدن نور ستاره‌هاست که با عبور سیارات از بین ماهواره و ستاره اتفاق می‌افتد. هر چه قدر بیشتر این اتفاق بیافتد، یعنی آن سیاره با سرعت بیشتری دور ستاره می‌گردد. همچنین میزان نوری که مسدود می‌شود، نشان‌دهنده‌ی اندازه‌ی سیاره خواهد بود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید