انتشار این مقاله


دارو های ضد افسردگی ، درمانی برای تومور مغزی

یکسری از تحقیقات که در طی ۱۸ سال گذشته انجام شده است نشان می دهد که دارو هایی که به طور معمول به عنوان ضد افسردگی استفاده می شوند،‌ممکن است به عنوان دارویی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند. امروزه با تولید بیشتر و ارزانتر این دارو ها میزان نجات یافتگان از تومور مغزی […]

یکسری از تحقیقات که در طی ۱۸ سال گذشته انجام شده است نشان می دهد که دارو هایی که به طور معمول به عنوان ضد افسردگی استفاده می شوند،‌ممکن است به عنوان دارویی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند. امروزه با تولید بیشتر و ارزانتر این دارو ها میزان نجات یافتگان از تومور مغزی افزایش یافته است.

Clomipramine (با نام تجاری Anafranil ) دارویی است که برای چندین دهه برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی استفاده می شد، اما با ساخته شدن دارو های  SSRI (مهار کننده اتخابی بازجذب سروتونین ) میزان استفاده از Clomipramine ها کاهش یافت. اما این دارو به طور بالقوه به عنوان دارویی برای درمان تومور مغزی استفاده می شود.

Clomipramine می تواند از سد خونی مغزی عبور کند.سد خونی مغزی غشایی است که از ورود سموم و در عین حال دارو ها از خون به مغز جلوگیری می کند.

بخش نخست تحقیقات به کشف مهمی اشاره می کند و آن این است که Clomipramine به صورت اختصاصی سلول های تومورال مغزی را به جای سلول های سالم مورد هدف قرار می دهد.در ادامه تایید شده است که Clomipramine بخش مولد انرژی سلول (میتوکندری) را مورد هدف قرار داده و بر حسب دوز دارو مرگ سلولی را در سلول هدف القا می کند.این مرگ سلولی تا ۲۴ ساعت قابل برگشت است اما پس از ۴۸ ساعت حتی با دوز کم دارو غیر قابل برگشت است.image-20161024-28376-2j90bw

کاهش رشد سلول های تومورال به مقدار ۴۰ تا ۵۰ درصد به دوز Clomipramine  و ۶۰ درصد به استفاده مداوم از دارو بستگی دارد. همچنین مصرف دارو هایی که حساسیت سلول های تومورال را نسبت به Clomipramine افزایش می دهند باعث افزایش اثر ضد توموری دارو می شوند.

البته روش های استاندارد درمان تومور مغزی متفاوت از مکانیسم داروی Clomipramine عمل می کنند به طوریکه هم سول های سالم و هم سلول های تومورال را با هدف قرار دادن هسته آن ها از بین می برد. اما تغییر دارو نیاز به مدارک و شواهد کلینکی دارد در حالیکه که آزمایشاتی که تاکنون بر بیماران مبتلا به تومور مغزی انجام شده متاسفانه کافی نیست.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (3)
  1. با عرض سلام
    در مورد داروی مورد نظر افسردگیclomipramine ضد تومور مغزی می خواستم بدونم اینجانب دچار تومور مغزی هستم می خواهم بدونم مصرف این دارو برای جلوگیری از تومور معزی آیا واقعا موثره شماره تماس در قسمت گزینه وب سایت گذاشتم ممنون میشم اطلاع دهید با تشکر

    1. با سلام
      درمورد این دارو یعنی Clomipramine شک و تردید های زیادی وجود داره و توصیه شده که تا زمان تایید صلاحیت این دارو برای درمان تومور مغزی به خصوص نوع گلیوبلاستوما، از درمان های دیگر استفاده شود.
      با آرزوی سلامتی روز افزون

دیدگاهتان را بنویسید