انتشار این مقاله


حشرات چوبک طعمه‌ی پرندگان می‌شوند و کیلومترها مسافرت می‌کنند!

حشرات چوبک (Stick insects) نمی‌توانند به تنهایی زیاد جابه‌جا شوند، ولی روشی را برای حل این مشکل برگزیده‌اند: پرندگان

حشرات چوبک (Stick insects) نمی‌توانند به تنهایی زیاد جابه‌جا شوند، ولی روشی را برای حل این مشکل برگزیده‌اند، که حتی آنان را بین جزیره‌ها هم جابه‌جا می‌کند. اکنون دانشمندان احتمالاً یکی از این راه‌ها را پیدا کرده‌اند: خورده شدن توسط پرندگان.

KOBE UNIVERSITY
KOBE UNIVERSITY

بیشتر بخوانید: زیباترین تصاویری که می‌توانید از زشت‌ترین حشرات ببینید!


بسیاری از گیاهان از پرندگان برای پخش کردن دانه‌های خود کمک می‌گیرند. پرنده‌ها میوه‌ها را می‌خورند، از گیاه دور می‌شوند، و دانه‌ی آن را در محلی دور بیرون می‌اندازند. وقتی پرنده‌ای یک حشره می‌خورد، به نظر نمی‌آید که آن حشره یا زاده‌های به دنیا نیامده‌اش بتوانند نجات پیدا کنند، ولی گروهی از محققان به این فکر افتادند که شاید حشرات نیز روشی مثل گیاهان داشته باشند. حشرات چوبک تخمی می‌سازند که پوسته‌ی بسیار سختی دارد. این تخم‌ها می‌توانند اسید مجرای گوارشی پرندگان را تحمل کنند.

محققان تخم‌های سه گونه از حشره‌ی چوبک را به یک پرنده با اندازه‌ی متوسط (Hypsipetes amaurotis، در تصویر) دادند که در آسیای شرقی زیاد پیدا می‌شود و یکی از شکارچیان اصلی همین حشرات در ژاپن است. چند ساعت بعد پرندگان تخم‌ها را رد کردند و محققان فهمیدند که برای هر گونه، بین ۵ تا ۲۰ درصد از تخم‌ها سالم باقی می‌ماند. حتی در این بین چند تا از تخم‌های یکی از گونه‌ها (Ramulus irregulariterdentatus) رسیده شد.

اگر این راهبرد، همانی باشد که حشرات در گذشته استفاده کرده‌اند، باید رابطه‌ای بین ژنتیک گونه‌های مختلف حشرات چوبک و مسیرهای پرواز پرندگان باشد. این مورد، موضوع تحقیقات بعدی دانشمندان است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید