انتشار این مقاله


کشف سانتریول اضافی موسوم به سانتریول اتیپیک در ساختمان اسپرم

ساختمان اسپرم پیچیده‌تر از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌شده است.

محققان موفق به کشف سانتریول اضافی در ساختمان اسپرم شده‌اند. به نظر می‌رسد ساختمان اسپرم پیچیده‌تر از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌شده است.

ما همواره می‌دانستیم سلول تخم لقاح یافته – یا زیگوت – برای تبدیل شدن به جنین به یک جفت سانتریول پدری نیازمند است. تا پیش از این، عقیده بر این بود که اسپرم دارای یک سانتریول است که پس از وارد شدن به تخمک، مضاعف شده و یک جفت سانتریول ایجاد می‌کند.

ولی بر اساس نتایج یک مطالعۀ جدید که در ژورنال Nature Communications منتشر شده، اسپرم در حقیقت دارای دو سانتریول است. این سانتریول تازه کشف شده، سانتریول اتیپیک یا نامعمول (atypical centriole) نام گرفته و در بر دارندۀ مجموعه‌ای از پروتئین‌هاست که سانتریول از پیش شناخته شده برای انجام صحیح عملکرد خود پس از فرآیند لقاح به آن نیاز دارد.

بنا بر اظهارات پژوهشگران، این یافتۀ جدید می‌تواند علت برخی از موارد ناباروری را توضیح دهد. چرا که بروز هر نوع ناهنجاری در شکل‌گیری و عملکرد این سانتریول نامعمول می‌تواند به بروز ناباروری‌هایی بینجامد که امروزه درمانی برای آن سراغ نداریم. این قبیل ناهنجاری‌ها هم‌چنین می‌توانند به سقط جنین زودهنگام و بروز نقایص تکاملی در رویان منجر شود.


مقاله مرتبط: چرا بحران ناباروری مردان می‌تواند خبر خوبی برای زنان باشد؟!


محققان نمونه اسپرم‌های فراهم شده از سوی کرایوبانک (Cryobank) را با استفاده از میکروسکوپ‌های پیشرفته مورد مطالعه قرار داده و موفق به شناسایی سانتریول دیگری شدند که تا پیش از این از وجودش اطلاعی نداشتند. علت شناسایی دیرهنگام سانتریول اتیپیک، ساختمان و ترکیب پروتئینی کاملاً متفاوت اعلام شده است.

هنوز برای اظهار نظر کردن در مورد نقش احتمالی عنصر ساختمانی جدید در ناباروری زود است، ولی محققان معتقدند که این یافته بسیار پراهمیت بوده و در نظر دارند مطالعات بیشتری روی آن انجام دهند.

شما هم قرار نیست تا زمان اعلام نتایج جدید بیکار بنشینید! کاهش مصرف الکل، مصرف میوه‌های دارای خواص آنتی‌اکسیدانی نظیر انواع توت و حفظ وزن سالم، از جمله روش‌های طبیعی برای تقویت باروری است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید