انتشار این مقاله


زنگ خطر ویروس هارت‌لند

مرگ یک مرد در اثر آلوده‌شدن به ویروس هارت‌لند، زنگ خطر جدیدی را به صدا درآورده است.    مرگ یک مرد در ایالت تنسی (Tennessee) در سال ۲۰۱۵ در پی آلوده‌شدن با یک عامل بیماری‌زای وابسته به کنه (Tick) به نام “ویروس هارت‌لند” (Heartland Virus)، زنگ خطری است که از جانب این ویروس تازه‌کشف‌شده به […]

مرگ یک مرد در اثر آلوده‌شدن به ویروس هارت‌لند، زنگ خطر جدیدی را به صدا درآورده است.

   مرگ یک مرد در ایالت تنسی (Tennessee) در سال ۲۰۱۵ در پی آلوده‌شدن با یک عامل بیماری‌زای وابسته به کنه (Tick) به نام “ویروس هارت‌لند” (Heartland Virus)، زنگ خطری است که از جانب این ویروس تازه‌کشف‌شده به صدا درآمده است.

   زمانی که پزشکان نمونه‌های بافتی از بدن بیمار را (پس از مرگش) بررسی نمودند؛ در تمام نمونه‌ها نشانه‌هایی از این ویروس را کشف کردند.

   ویروس هارت‌لند برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و در بیماران ایالت میسوری (Missouri) مشاهده شد. با این حال، این ویروس تا سال ۲۰۱۲ وارد فرهنگ پزشکی نشده بود. از آن زمان تا کنون موارد بسیار انگشت‌شماری از آلودگی به این ویروس گزارش شده که ۲ مورد آن به مرگ انجامیده است. این گزارش‌ها چند روز پیش (۲۷ام اکتبر) در نشست IDWeek 2016 با تمرکز بر روی این بیماری، ارائه شدند.

   این مرد ۶۸ ساله ابتدا با شکایت از درد و راش پوستی در ناحیۀ پا در پی گزیده شدن توسط یک کنه (بنا به اظهارات خود بیمار) به بیمارستان مراجعه‌کرد. بنا به گزارش پزشکان بیمار وضعیت عمومی خوبی داشت.

Amblyomma americanum، کنۀ تگزاسی.
Amblyomma americanum، کنۀ تگزاسی.

   به عقیدۀ دانشمندان ویروس هارت‌لند از طریق کنه منتقل می‌شود. چندین مطالعه نیز این مطلب را ثابت کرده‌اند که کنۀ تگزاسی (Lone Star Tick)، که در نیمۀ شرقی ایالات متحده زندگی می‌کند، ناقل این ویروس است.

   برای بیمار، داکسی‌سایکلین (که یک نوع آنتی‌بیوتیک است) تجویز شد؛ دارویی که پزشکان برای بیماری‌های وابسته به کنه تجویز می‌کنند. با این وجود، حال بیمار رو به وخامت گذاشت و دوباره به بیمارستان مراجعه کرد. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌داد که بیمار مبتلا به یک بیماری وابسته به کنه می‌باشد؛ ولی نوع بیماری نامشخص بود. علایم بالینی بیمار رفته‌رفته وخیم‌تر شده و وی دچار شک شد. بیمار بستری شده و پزشکان تلاش نمودند فشار خونش را در سطح بالایی نگه دارند. به دلیل از کار افتادن کلیه، دیالیز نیز انجام شد. علی‌رغم مراقبت‌های پزشکی گسترده، بیمار جان خود را از دست داد.

   در حال حاضر اطلاعات چندانی از ویروس هارت‌لند در دسترس نیست. در مورد بیمار ۶۸ ساله نیز پزشکان پس از مرگ وی متوجه شدند که او مبتلا به بیماری ناشی از ویروس هارت‌لند بوده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید