انتشار این مقاله


آیا در رابطه با مقاومت آنتی بیوتیکی پیشرفتی کرده‌ایم؟

آیا ما در نهایت قهرمان مبارزه علیه مقاومت آنتی بیوتیکی هستیم؟!

CDC تلاش‌های اخیر خود را برای مبارزه با موجودات زنده‌ای که به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است، اختصاص می‌دهد. با این حال به گفته‌ی کارشناسان ما هنوز هم در این مسیر با دشواری‌هایی رو به رو هستیم.

آیا ما در نهایت قهرمان مبارزه علیه مقاومت آنتی بیوتیکی هستیم؟! به نظر می‌رسد که مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) چنین فکر می‌کنند.

CDC تحقق اهداف سازمان در ارتباط با پیدا کردن راه حل موضوع مقاومت آنتی بیوتیکی را در سراسر ایالات متحده گسترش داده است. حمایت و پشتیبانی سازمان بر تشخیص و رخداد مقاومت آنتی بیوتیک متمرکز است. از جمله‌ی این تلاش‌ها تشخیص آزمایشگاهی، آموزش و کمک به مهار شیوع این واقعه است.

برخی از نکات برجسته‌ای که CDC منتشر کرده، وجود نوع خاصی از آنزیم نادری می‌باشد که در Kentucky می‌تواند به مقاومت آنتی بیوتیکی منجر شود.


مقاله‌ی مرتبط: دستکاری باکتری‌ها به جای کشتن آن‌ها، راه مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی است


این سازمان همچنین اعلام کرد که آزمایش‌های تخصصی بر روی یک قارچ مقاوم به نام Candida auris را آغاز کرده است و نیز به بهبود در پاسخ محلی آزمایش گنوره مقاوم در کالیفرنیا اشاره کرد.

Michael Craig، مشاور ارشد هماهنگی و استراتژی مقاومت آنتی بیوتیکی در CDC می‌گوید:

ما برای پاسخ بهتر و سریع‌تر به مقاومت آنتی بیوتیکی با سرمایه گذاری‌های CDC در تمام ۵۰ ایالت کشور فعالیت میکنیم. ما هنوز در ابتدای کار قرار داریم اما باید حرکت خود را ادامه دهیم؛ این حرکت هم نیازمند یک اقدام جدی برای رخداد مذکور می‌باشد.

این سازمان ۱۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به این طرح اختصاص داده است.

هنوز مقابله دشوار است

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می‌دهد که میکروب‌ها و قارچ‌ها به موادی که برای کشتن آن‌ها طراحی شده مقاوم شوند. چنین حالتی یک نگرانی عمده برای سلامت می‌باشد چراکه در چنین شرایطی حتی عفونت‌های کوچک نیز می‌توانند منجر به مرگ شوند. با این حال تلاش‌های  CDC در این زمینه قابل توجه است. هنوز هم تلاش پژوهشگران برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی همچنان ادامه دارد.

Charles McKenna، استاد شیمی و علوم دارویی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) می‌گوید:

مشکل اصلی این است که اثر بخشی داروها برای تعدادی از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در حال کاهش است.

به گفته‌ی McKenna، عملکرد تشخیصی CDC امری ضروری می‌باشد اما مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی به یک مورد می انجامد: داروهای بهتر!

یک میکروب ممکن است دارای توانایی نسبتا سریعی برای مقاومت باشد. McKenna در این رابطه می‌گوید:

توانایی ما برای ساخت یک داروی جدید با نام تجاری جدید و شناسایی و به دست آوردن آن از طریق پروسه‌ی تصویب پس از آزمایش‌های بالینی، به مدت چندین سال زمان‌بر است. بنابراین میکروب‌ها از مزایای زیادی در این مورد برخوردار هستند.

کیفیت هیچ راه حلی نسبت به دیگری ارجح نیست..

میکروارگانیزم‌های مختلف به داروهای مختلفی پاسخ می‌دهند. این ارگانیسم‌ها همچنین می‌توانند سطوح مختلفی از مقاومت آنتی بیوتیکی را از خود نشان دهند.

در بعضی موارد، پاتوژن‌ها نسبت به همه‌ی داروها به جز یک نوع خاصی از درمان مقاوم می‌شوند. McKenna می‌گوید:

اگر این نوع دارو نیز عملکردش را از دست دهد ما مجددا گریبان این رخداد خواهیم بود.

قارچ مقاوم

McKenna متخصص قارچ مقاوم است. او و گروهی از محققان بین المللی اخیرا یک رویکرد جدید را برای مقابله با Candida albicans کشف کردند که یک کشف بالقوه مرگبار از قارچ مقاوم به آنتی بیوتیک است.

Candida auris، اولین بار در سال ۲۰۰۹ در ژاپن کشف شد. این قارچ به عنوان یک تهدید در حال ظهور محسوب می شود، زیرا به عنوان مقاومت چند دارویی شناخته شده است. در برخی موارد، نشان داده شده است که به تمام سه طبقه‌ی اصلی داروهای ضد قارچی مقاوم است که اساسا آن را غیر قابل درمان می‌کند.

قارچ مقاوم به آنتی بیوتیک نیز با میزان مرگ و میر بالا همراه است. گرچه اطلاعات هنوز محدود است اما یافته‌ها تا ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با این حال، بیشتر این عفونت‌ها و مرگ و میر در بیماران بستری و بیماران مبتلا به سیستم ایمنی رخ می‌دهد. بیماران مبتلا به سرطان و داروهای سرکوب کننده‌ی ایمنی در معرض خطر بیشتری هستند.

قارچ مقاوم به آنتی بیوتیک و دیگر میکروب‌ها در صورتی که به طور نامنظم استریل شوند، ممکن است هفته‌ها در بیمارستان باقی بمانند که این مورد برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دردسرساز می‌باشد.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

از دیدگاه سلامت عمومی، به نظر می‌رسد که افراد برای جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی، آنتی بیوتیک‌های کمتری مصرف می‌کنند.

McKenna گفت:

مقاومت دارویی با تجویز بی پروای داروها برای شرایط جزئی یا حتی برای شرایطی که تجویز نامناسب است شناسایی شده است. گاهی اوقات پزشک آنتی بیوتیک را به عنوان “موردی تجویز می‌کند، اما هر بار که شما آن را مصرف می‌کنید جمعیت میکروب‌ها را برای داشتن مقاومت افزایش می‌دهید.

بسیاری از افراد می‌دانند که وقتی آنتی بیوتیک برایشان تجویز می‌شود، باید همه‌ی آن‌ها را تا تمام شدن طول مدت درمانی مصرف کنند اما ممکن است این موضوع چندان درست نباشد چراکه در حقیقت به مقاومت آنتی بیوتیکی می‌تواند کمک کند.

Craig می‌گوید:

بیماران می‌توانند به هنگام دریافت مراقبت‌های پزشکی در این باره با دکتر صحبت و از او سوالاتی بپرسند. در چنین حالتی بیماران تشویق می‌شوند تا در مورد خطر ابتلا به عفونت سوال کنند. در صورتی که آنتی بیوتیک‌ها بهترین گزینه‌ی درمانی نیز باشند، بیماران هرگز نباید به پزشک فشار آورند تا برایشان آنتی بیوتیک تجویز کند.

پونه تیزفهم